DE PROPAGANDA MACHINE
by Linda Brynner

Mensen denken vaak niet gevoelig te zijn voor propaganda. Dat zou iets van WWII zijn geweest waar we nu niet meer in trappen.
Werkelijk?
Velen weten niet dat 1 van de 6 technieken werden gebruikt, maar alle methoden hebben na WWII een enorme vlucht gekregen.
De grondlegger van P.R. is Edward Bernays. Zijn oom Sigmund Freud legde zich onder meer toe op het onderbewustzijn en de basis van psycho-analyse, specialiseerde Edward zich op de public relations en bewerking van de geest.
Edward Bernays wordt daarom gezien als grondlegger van de huidige inprenting van commerciële boodschappen. Dit heeft in de VS al grote gevolgen sinds de jaren 50 in commerciële manipulatie, maar het werd eerder al volop overgenomen in de politiek en media.
Massaal, continu en breed gebruik op het publiek verandert P.R. in Propaganda.
Tijdens WWI werd inderdaad hoofdzakelijk 1 manier gebruikt met destructieve gevolgen. Vooral vanaf de jaren 50 worden alle technieken toegepast op de Amerikaanse samenleving in media, politiek en commercie. In de jaren 90 waaide dit over naar Europa, want is zéér lucratief. HBO's en Universiteiten introduceerden Amerikaanse lesboeken, en lui zoals Kay van de Linden werkte in 1988 als communicatieadviseur in dienst van 'Garth Group' mee aan de verkiezingscampagne van Al Gore. Mislukt, maar later zou hij b.v. Pim Fortuyn continu adviseren. Commerciële in Nederland Tv startte in in 1988/1989 met TV10 en RTL.
Ik heb het al vaak op deze blog geschreven, maar voor de nieuwe lezers. RTL werd onderdeel van Bertelsmann Media. Een mediaconglomeraat dat Hitler' s propaganda verzorgde, eigendom van familie Mohn. De oude heer trad pas in 2009 terug waarna de aandelen in een stichting gingen van waaruit de zaak wordt bestuurd. Voorzitter is Aart-Jan de Geus, CDA en tevens lid van CDA strategisch overleg. Mohn bekeerde zich naar CDU na WWII, maar hoe commercie, PR en propaganda werkt weet dit bedrijf als geen ander.
De NPO commercialiseerde, omroepen werden in blokken gefuseerd, maar mogenwel hun eigen logo's voeren. NPO wordt bestuurd door voorzitter Henk Hagoort. Die was van CDA, maar veranderde naar PvdA voordat Samson's campagne begon. Onder de NPO vallen eveneens alle publieke radiostations, maar ook alle lokale radio.
De zeer hoge concentratie van media en ook entertainment heeft zich niet alleen in Nederland afgespeeld, maar is wereldwijd een feit, inclusief alle pers, bladen, magazines en persbureaus. De sterk gepoliticeerde eigenaren zijn letterlijk op twee handen te tellen en directies worden benoemd vanuit hetzelfde netwerk (vanzelf, want zo werkt dat nu eenmaal in business). In de VS spelen hoge concentratie al sinds de komst van Radio.
Details met name en merken vindt u, ver doorbladerend, in dit artikel: Economy war and realism.

Het doel van manipulatie en propaganda is mensen continu vaagheden, fantansieën voorhouden en onderbewuste trance en hypnose creëren. Het is mensen massaal onwetend en onbewust houden van alternatieven en een soort van brainwashing waarbij alternatieven zelfs kunnen leiden tot dominant ontkennende en zéér boze reacties. Een snel voorbeeld zijn pubers die als kind vanaf ca. 4 jaar zijn opgegroeid met veel bezoek aan McDonalds. Als zo'n puber wordt voorgesteld ergens te gaan eten, dan zal die als 1ste McDonalds roepen. Bij herhalende voorstelling van alternatieven, ontstaat weerzin tegen en verwerping van andere mogelijkheden en met zelfs grote kans op verbale agressie. Op volwassen leeftijd blijft de inprenting van McDonalds dominerend hangen.
Laten kijken naar alle technieken van P.R. dat Propaganda wordt als het massaal, continu en breed wordt toegepast op het publiek door media en politici, met voorbeelden uit de entertainment en commercie.
De 1ste 2 methoden komen u direct bekend voor. De laatste 4 vermoedelijk minder;
die zijn psychologisch zéér geavanceerd en worden nóg onbewuster gekweekt.
Hernoeming
Met deze techniek krijgen negatieve woorden een positieve term, of een positieve een negatieve.
Voorbeelden
Adhanced interrogation,
ofwel vergaande, zéér brute bloederige martelingen.
Cleaning and Security,
alles wat ook maar enigszins lijkt op afwijkend of oppositie, permanent vernietigen en bezetten....Schonen en beveiligen.
Lente-akkoord,
ofwel een begrotingsakkoord met vergaande keiharde bezuinigingen.
Er zijn enige bestuurlijke oneffenheden die besproken zullen worden,
grote bestuurlijke onenigheden met ruzies en een komende bestuurscrisis is evident.
Happy Meal,
ofwel goedkoop blij fast food met een speeltje voor kinderen met 49% water, 12% vlees en waar de grootste schadelijke troep in zit als smaakmakers, conservatiemiddelen en pesticiden zoals hard en langzaam vet, Tri, Benzeen, Chloroform en Ammoniac (French fries van McDonalds blijft daarom vele maanden ongekoeld houdbaar, maar is superslecht voor het lichaam).
Rebellen,
ofwel separatisten die een eigen staat willen met volledig soeverein bestuur.
Terroristen,
oppositie of groepen die al zo lang wordt weggedrukt, gediscrimineerd, of onterecht werden aangevallen, of eerder onderdeel zijn geweest van dubbelspel waarbij beloften niet werden nagekomen dat ze alle vertrouwen zijn verloren en over gegaan zijn op een gewapende agenda (alle huidige terroristische organisaties komen daar uit voort).
Extremisten,
ofwel kleine kerngroepen zoals Wahabis die niet geloven in raadpleging van recht en aanvankelijk gewoon samenleven met iedereen, maar massaal worden bewapend en georganiseerd met mooie beloften en aangesterkt door vele teleurgestelde westerse jongeren vanwege discriminatie met geen enkele kans op een zelfvoorzienend leven, dus zich aansluiten om te bloederig te vechten voor een eigen soevereine, geaccepteerde groep.
Machtswissel,
ofwel een coup d'état uitgevoerd door het westen en haar geheime diensten. Een coup d'état is daarmee de term voor een machtswissel uitgevoerd door oppositie.
Georganiseerde Noodhulp,
ofwel kan ook een trojan horse zijn die de deur openzet voor (verder) militair ingrijpen. Het is een strategie.
NGO's,
ofwel een verzamelterm van alle overheids-onafhankelijke partijen met een maatschappelijk doel, maar waaronder ook (handig) pressie- en omgekochte strijdende groepen kunnen worden ondergebracht zoals de steun die de VS en CIA verleende aan de Contras in Nicaragua, de Taliban in Afghanistan, Al Qaida in het Midden-Oosten, en met de EU aan de neonazi's in Oekraïne, etc.
Proxy landen,
ofwel omliggende landen van waaruit de westerse financiële en bewapende steun direct geleverd wordt aan in- en omgekochte strijdende groepen zoals Al Qaida, ISIS, of hulp met opleiding, etc.
Moderate groups, Proxy legers,
ofwel omgekochte strijdende rebellen en groepen zoals Al Qaida (Syrische rebellen) en ISIS, inclusief financiering en levering van betere bewapening en opleiding.
Vergoedingen,
verborgen topsalarissen van overheidsfunctionarissen in zgn. vrijwilligerswerk aan de top of vele top-bij functies, ook nog eens fiscaal zéér lucratief.
Amerikaanse spindoctors en communicatieadviseurs zijn meester in 'hernoeming', maar onze politici en media beheersen het inmiddels volop. Zo heeft Frans Timmermans z'n opleiding in GB gehad en is er mee doorspekt. Frans is een interessant geval; begon bij D66, uiterst liberaal en stapte over naar de PvdA. Dat kan, maar z'n rechter veren is hij echt nooit kwijt geraakt. Nu hij de positie heeft van Minister van Buitenlandse zaken, zien in optima forma hoe hij P.R. misbruikt tot en met krokodillentranen toe.

Herhalende bevestiging, leugens en weglating
"Propaganda moet altijd essentieel en repeterend zijn. Het moet zichzelf terugbrengen naar een aantal punten en continu worden herhaald, keer op keer...."
- Joseph Goebbels -
"See, in my line of work you gotta repeat things over and over.... to kinda catapult the propaganda"
- George Bush -
Deze methode spreekt voor zich. Wil je mensen beelden, leugens en misinformatie inprenten dan moet je keer op keer de meest vreselijke beelden herhalen van wat de andere partij aanricht met redelijk uniforme repeterende beelden en teksten. Andere info weglaten.
Het aantal persbureaus in de wereld zijn op 2 handen te tellen en zij verspreiden het nieuws met foto's. Vanwege hoog geconcentreerde media zien we dezelfde beelden en verslagen snel gedistribueerd onder alle andere media-merken. Gedurende jaren gaan veel mensen er steevast in geloven.
Voorbeelden
Bevestigend voortdurend schrijven, als zgn. gezaghebbende media, over Hamas zónder desbetreffende beelden van 'speelgoedraketjes', maar in verhouding weinig tot zelfs niet ander materiaal tonen zoals wat het IDF aanricht in Gaza, of massademonstraties van Orthodoxe Joden tegen Israël en haar zionistische regeringen. Vertel ook niet de historie van Hamas.(Red. geweta: Hamas is een nog extremere Jodenhater dan club, de Moslimbroederschap, waar zij zich van hebben afgescheiden)

Continu bevestiging van ISIS als moordlustig zonder daadwerkelijke beelden anders dan mannen in het zwart en een zwarte vlag met witte contrasten. Zwart-wit ligt gevoelig op het netvlies en komt indrukwekkend onze hersenen binnen.
Het keer op keer tonen van vermagerde kinderen en vertellen dat het gebied verhongert a.g.v. oorlog en geweld, gestart door de andere partij.
Het publiek niet bewust maken dat bijvoorbeeld de laatste Iraakse inval door de V.S. ca. 100.000 Irakezen heeft gedood met ca. 500.000 gewonden inclusief burgers met grote bijgevolgen voor hun familie en vrienden. Dit geeft immers permanente trauma's.
De Nederlandse media vertelt niets, maar dan ook werkelijk niets over de negatieve gevolgen terplekke van de inzet van het leger in Afghanistan en Mali. Wel verslaat het enkel en alleen successen en stelt die soms ter discussie. Over hoeveel Afghanen en Malinezen zijn gesneuveld en traumatische gevolgen voor hun familie en vrienden… daarover hoor je niets.
Continu de vluchtelingen tonen a.g.v. oorlog, maar niet vertellen dat de oorlog is gestart door interventie van de CIA en zeker niet vertellen hoeveel de zgn. goede doelen ontvangen worden uit directe belastingen en de VN, wat de totale kosten zijn inclusief luxe panden en grote salarissen van staff, directies en vele bekende Nederlanders als boegbeelden en adviseurs.
"State of the art factory in Mexico rates with world's best car manufacturers" volgens Arizona Daily Star.
We zien een mooie rode glimmende auto tijdens montage in deze state-of-the-art Mexicaanse Ford fabriek. Rood is de kleur van passie en vooruitgang. De linker tevreden kijkende Amerikaanse man werd speciaal ingezet in het beeld. De rechter vrouw kijkt op dat moment minder happy om wat voor reden, maar ze valt in elk geval minder op vanwege haar rode shirt.

Voortdurend het beeld bevestigen dat Rusland en Putin altijd en alleen maar slecht, sluw en manipulerend zijn. De andere kant van het verhaal nooit meer tonen en verslaan, zoals dat hij alcoholisme heeft aangepakt, de salarissen voor iedereen substancieel heeft verbeterd, werkloosheid aanzienlijk heeft verminderd, en dat hij daarvoor in het westen zelfs was uitgeroepen tot leider van het jaar enkele jaren terug.
De Russen blijvend herhalen met Putin's gecreëerde 'bad guy' imago. Hiermee wordt een stereotype volk ingeprent dat alleen maar veel wodka drinkt, arm en corrupt is met veel sneeuw. Weinigen bedenken nog dat alléén maar slecht statistisch niet mogelijk is.
Opwarming van de aarde op slimme momenten bevestigen, zoals tijdens hoog zomer of hittegolven, of tijdens rampen en grote depressies. Discussies t.a.v. de IPCC en haar conclusies naar verhouding weinig publiceren.
Zo veel mogelijk locaties van McDonalds met dezelfde stijl van panden. Relatief weinig tot nooit de slechtheid van dat voedsel in detail uitzoeken en keer op keer uitzenden. Maar dat wel doen tegen alcohol en tabakswaren, etc.
Blijvend een geloof als slecht bevestigen door met name bij excessen met donkerder gekleurden daar onmiddellijk het geloof bij vermelden. Niet de religie noemen als autochtonen betrokken zijn bij geweld. Ook nooit vermelden dat Amerikaanse zwaar top-gepolitiseerde baptistenpriesters al vanaf de jaren 50 (letterlijk) oreren tegen Rusland, Islam en alles wat niet westers is, en dat velen zelfs lid waren van de Klux Klux clan. 9/11 Was het uitglezen moment om het politiek zwaar te misbruiken.
De indianen in vrijwel alle films tonen als agressief, terwijl de eerste foto's en verslagen uiterst positief waren. Indianen leefden voornamelijk van de Bisons en in zéér grote coöperatieve harmonie. Slechts enkele recentere films laten die andere kant zien zoals 'Dancing with the Wolves. Dit gebeurde pas nadat de Amerikaanse regering haar algemene excuses had uitgevaardigd.
CNN, BBC, Reuters en Times continu bevestigen als gezaghebbend. Russia Today (RT) altijd benoemen als 'propaganda', en alternatieve media benadrukken als complot-theoristen. Weinig zeggen dat media hier uitsluitend verslaan vanuit westers perspectief en belang.
Een politieke maatregel of stroom altijd herhalend verkopen als dat het 'goed is voor de economie en vrede', zoals vrijhandel en vrede dankzij handel. Zeker niet vermelden dat vrijhandel een techniek is voor het verder openzetten van deregulering, coöperatieve corruptie en belastingontwijking en dat het een deur openzet voor goedkoop grootgraaien naar b.v. aardse rijkdommen en super goedkope voedselproductie. De desastreuze gevolgen voor de kleinere of lokale ondernemers naar verhouding weinig tot nooit noemen.
In het herhalend bevestigen en weglaten zijn de Angel-Saksen zoals in de VS, GB en Australië heer en meester. We zien dit overgenomen door Nederlandse mainstream media (MSM). En al onze toppolitici worden getraind door mannen zoals Kay van de Linden, Frits Wester of zo'n pipo als Jack de Vries die zelfs Staatssecretaris van Defensie werd.
De hersenwerking
Voor wat betreft hersenwerking is herhaling uitermate krachtig van ca. 4 jaar.
Onderzoek bij mensen heeft aangetoond dat de hippocampus (onderdeel van het brein) vooral betrokken is bij de verwerking en transactie van nieuwe herinneringen die betrekking hebben op bepaalde feiten of gebeurtenissen. Dit wordt ook wel het expliciete of declaratieve geheugen genoemd. Daarbij is vooral ook de context van gebeurtenissen cruciaal. Belangrijke impressies worden opgeslagen via de hippocampus naar het lange termijngeheugen.
Het is niet exact berekend hoe lang de hippcampus gemiddeld bewaart en doorstuurt, maar het zal uiteraard per persoon verschillen. Echter zonder herhaling en repetitie verankeren impressies niet. De informatie moet namelijk bioneurale verbindingen bouwen (letterlijk) tussen hippocampus en lange termijngeheugen. Kennelijk is met het volledige proces van informatieopslag in de hersenen een relatief lange periode gemoeid. Een gebeurtenis die bijvoorbeeld een jaar geleden heeft plaatsgevonden, is dan mogelijk nog niet verankerd in het langetermijngeheugen. Een traumatische ervaring, of één met veel stress of juist hoge euforie nestelt zich relatief snel, maar transporteert hoofdzakelijk naar het onbewuste deel volgens Freud en Jung. Het verklaart waarom mensen met zulke ervaringen moeite hebben met exacte details, maar toch dagelijks meedragen. Is een gebeurtenis zodanig ernstig dat het lichaam wordt verminkt of misbruikt, dan wordt dit wèl blijvend met details direct in het geheugen gegrift a.g.v. een vorm van aanraking. Daarom is aanraking ook zo enorm sterk in commerciële doeleinden.
De hippocampus is volgroeid na ca. 4 jaar en verklaart waarom vroegere herinneringen zéér moeilijk zijn of simpelweg afwezig. De allervroegste herinneringen van de meest bijzondere mensen zijn niet van vóór ca. 1,5 jaar, ofwel 18 maanden.
De methode van Propaganda d.m.v. herhaling is gericht op geheugenverversing van de hippocampus waardoor de informatie zich uiteindelijk inprent in het lange termijngeheugen en dus blijvend wordt bewaard.
De hippocampus speelt ook een belangrijke rol bij het vrijgeven van eerste reactieve impulsen zoals euforie, woede, haat en jaloezie onder stressfactoren. Als eenmaal ingeprente info plotseling sterk wordt bekrachtigd, treedt een eerste reactie van vreugde, euforie en bevestiging op: juigen of 'zie je wel'. Maar als info in het geheugen sterk indringende tegenstellingen te verwerken krijgt, kan het ook direct uiten in woede of hatelijke opmerkingen. Anders is ook waar. Als eerst een relatief negatief beeld van iets heerste (niet van het niveau van haat of afgrijsen), kan een sterk tegenbeeld dat walging oproept direct omslaan in een sterk positief beeld. Als dit herhaald blijft, wordt dat aanvankelijke negatieve beeld permanent opgeslagen als overwegend sterk positief. Waren de VS eerst de 'bad guy'. Dan zijn ze opeens geweldig.
Zo kan een aanvankelijk slechte 1ste indruk ongedaan worden gemaakt door ca. 4-6 weken te wachten om vervolgens te komen met een verpletterende goede indruk.
Politici met ambities maken er sluw misbruik van alsook dat veel informatie in de media wordt weggelaten. Als ze redelijk kort voor hun terugtreding niet al te populair werden, maar ook weer niet zo dat ze door het publiek uitgespuugd werden, blijven ze b.v. een jaar uit het nieuws (check het zelf maar). Vervolgens krijgen ze ergens een toppositie, maar hun nieuwe grote invloed wordt niet onthuld. Als het goed verloopt, kunnen mensen zich voornamelijk nog de tijd herinneren dat ze nog wel redelijk populair waren, zo zou de media-communicatie-propaganda moeten werken...
Mensen zijn tegenwoordig minder op hun achterhoofd gevallen. Toch, bij een overgrote massa komen veel politici er zo het gemakkelijkst mee weg. Denk aan Balkenende, Wouter Bos, De Hoop Scheffer, Eurlings, maar zelfs ook Clinton. Zalm had echter zó'n sterk beeld opgebouwd dat ie het risico wel aandurfde al weer redelijk vlot over te stappen naar DSB en later ABN... om orde op zaken te stellen... (ahem). Met mannen als George Bush of Ad Melkert komt het publiekelijk nooit meer goed. Ze werden echt uitgespuugd en nog altijd gehaat.

Waan en verslaving

Een waan is een niet met algemeen geaccepteerde opvattingen en/of ideeën overeenkomend denkbeeld, waarvan men niet af te brengen is met enig logisch redeneren.
Freud zei hierover:
"Wenn die Menschen an etwas glauben wird nichts in jede Grad ihere Meinung ändern".
Ofwel, als de mensen eenmaal in iets geloven brengt niets of niemand hen daar nog vanaf.
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten.
De propagandamachine misbruikt deze gegevens ernstig d.m.v eenzijdige herhalingen met weglating van de andere kant. En Repetitie spiraalt waan en verslaving omhoog.
Voorbeelden
Rusland is slecht, een happy meal is leuk voor kinderen, Islam is een slecht geloof, altijd de Tv aan, het stereotype dat joden niet te vertrouwen zouden zijn, McDonalds, het niet los kunnen laten van een computerspel, Coca Cola, macht zonder al te veel oppositie of tegengeluid, snel veel geld zonder zichtbare consequenties, een obsessieve hobby, koffie, stereotypen zoals Belgen zijn dom, Grieken zijn lui en corrupt, etc.
Om de massa grootschalig impregnerend definitief voor te liegen, na eindeloze herhaling via mainstream media (MSM), is een woordvoerder nodig met groot aanzien en respect. Tijdens WWII was dit Hitler, maar vóór de laatste inval in Irak was dit Colin Powell. Hij loog willens en wetens tegen de VN om in actie te komen tegen Saddam Hoessein die biochemische en chemische wapens zou hebben ontwikkeld. Achter hem had hij een persoon geplaatst die zijn houding steeds kopieerde. De media besteedde voordien voornamelijk aandacht aan het repeterende geluid over de 'weapons of mass destructions' van Hoessein en vrijwel niet aan de vele waarnemers die helemaal nooit iets hadden gevonden.
Bush poneerde de zwart-wit-stelling:
'wie niet voor ons is, is tegen ons' tijdens het trauma van 9/11 en spiraalde daarmee haatgevoelens omhoog. Hij bleef uiten dat de VS direct kon worden aangevallen met gifgassen en nucleaire wapens uit Irak, terwijl het een groot leugen was.
Rutte maakt zich groot en breed achter een desk en gebruikt woorden als
'iedereen', 'groot', 'banen', beloofde iedereen zelfs 1000 Euro. Timmermans acteert met emoties en krokodillentranen, en verstaat de snelle kunst van herhalende 'hernoeming'. Samson's techniek is om heel veel te beloven met veel emoties, herhaalt continu 'eerlijk delen' en verwijst naar z'n groene achtergrond. Hij is wat minder handig met propaganda, maar daarvoor heeft hij Timmermans.
Direct na de ramp van MH17, hernoemen alle media continu eenduidig de separatisten als rebellen, noemen alleen de Buk-installaties van de 'rebellen', laten weg dat het Oekraïnse leger er 20 heeft en hernoemt bescherming van de waarnemers en onderzoekers door de separatisten als 'de rebellen verhinderen...' (Dit heb ik direct uit de hand van iemand die ingezet wordt voor de ramp). Zij vraagt zich af waarom alle media hier continu liegen... Terwijl Russia Today (RT) het verhaal juist vertelt, toch interessant.
T.a.v. ISIS is weggelaten dat de VS al jaren Cleaning en Security uitbesteedt d.m.v. aanbesteding. De mainstream media (MSM) leggen de term 'wahabisten' niet uit en vertellen niet dat Al Qaida de Syrische rebellen vormen, opgeleid en gefinancierd via interventie van de CIA. Ook wordt niet verteld dat ISIS ontstond uit de wahabisten die wonen in de landen Kuweit, Saoedi-Arabië en Qatar waar ook de Amerikaanse Cleaning en Security businesses zitten en grootschalige westerse banken. Tevens worden de opleidingsbases in Jordanië en Libanon niet uitgelegd en onthouden de MSM termen als PNAC, IASPS en Clean Break. De politieke geschiedenis van neocons en zionisme wordt niet uitgelegd... etc.
Waan en verslaving zet mensen sterk tegen elkaar op en maakt primate reacties los bij tegengeluiden.
Als mensen het niet effectief (kunnen) doorzien is het effect bij confrontatie van waan en verslaving, repressie en ontkenning in combinatie met andere toegepaste propagandatechnieken. Doorzien mensen de manipulatie direct dan volgt echter hoon, gelach. Cynisme is daarbij vorm van blijvend ingeprent wantrouwen, of (vooral in Angelsaksische landen) een vorm van humor.
Confrontatie waarbij men niet meer kan verschuilen achter ontkenning of kan vluchten, of bij grootschalige tegengeluiden ontaardt vaak in een woede-uitbarsting, of massale snelle overschreeuwing om de realiteit alsnog weg te willen drukken.
Observerend en kopiërend leren
Tot de leeftijd van ca. 23 zijn hersenen niet volgroeit en is kopiëren via observatie de sterkste wijze om dingen aan te leren.
D.m.v. voorgaande methoden kan dit zelfs leiden tot mensen die behoorlijk obsessief in een fantasiewereld leven. Die mensen zijn relatief veel aanwezig in de populatie vanuit gezinnen en omgevingen waarin irrealiteit van kinderen en pubers sterk werd gevoed met opkomst van commerciële media, grove en obscene films gedurende de jaren 90 en algemene materiële overvloed, zonder sterke corrigerende invloeden. Volgens zulk onderzoek leeft een relatief groot deel van de generatie die toen opgroeide sterk met een verstoord ego waar ze moeilijk uit te halen zijn zonder dat hun zelfbeeld traumatisch wordt geschaad. Een grote populatie uit die generatie leeft sterk in een eigen wereld en wordt woedend als dingen niet gebeuren zoals gedacht.
Rolmodellen worden gekopieerd bij versterkt gestimulatie door mainstream entertainment en media.

Een voorbeeld van totaal uit de hand gelopen 'kopiëren' is het bloedbad op de Columbine Highschool in 1999 in de staat Colorado. Schutter Eric David Harris, zoon van een piloot van de US Air Force, moest vaak verhuizen en isoleerde zo sociaal totdat zijn vader pensioneerde. Eric speelde in afzondering vaak het spel Doom waarbij virtuele mensen in een gang domweg worden neergeknald. Nadat hij vaak geplaagd was op school verscheen hij vol wraakgevoelens met een wapen van zijn vader en begon in het wilde weg te schieten.
Het toppunt van totaal zieke propaganda is de in zieke film waarin klasgenoten zitten te juichen als rolmodel DeCaprio de plaaggeesten van de highschool één voor één afknalt in de klassen, in de flim 'Basket Ball Diarees', 1995.
Slechte invloeden door Amerikaanse mainstream entertainment kreeg een vogelvlucht vanaf medio jaren 80. Dit werd geopend met Michael Jackson die transformeerde van 'cute kid' naar 'bad boy' en obscene artiest. De grote vraag is waarom, maar veel films en artiesten zitten vanaf die tijd steeds voller met zéér obscene teksten, beelden en geweld. Vanaf medio jaren 90 worden tekst en beelden van hip hop-artiesten zoals 50 cents, Lil Wayne.., geïdioliseerde terugkerende thema's zoals 'obscenety, steal, pimp, sociopath, misogynist, violence, drug addiction, promiscuous'.
In de computerspellen vanaf de jaren 90 vinden we die patronen eveneens terug en grafisch steeds gedetailleerder en explicieter.
In Nederland hebben we artiesten als Ali B. We zien hem continu in commercials en praatprogramma's met onrealistisch inbrekend disrespect, indiscretie met humor. Zelfs in situaties waarin hij een verzorgende verantwoordelijk rol heeft t.a.v. een baby, hangt hij aan de telefoon voor raad met behoorlijk Marokkaans geaccentueerde en zéér verruwd indiscreet taalgebruik.
In de echte wereld zijn zulke handelingen de grootst mogelijke ruwe en van elke empathie losgekoppelde acties die maar mogelijk zijn. Ali B versterkt daarbij eigenlijk het beeld van het 'Marokkaanse rot joch' in huiselijke situaties. M.a.w., 'je mag thuis al een brutaal rot joch zijn, geen probleem', zo stelt hij het eigenlijk voor. Ali B wordt op geen enkele wijze gecorrigeerd, en alleen maar gestimuleerd.
Of denk aan 'Fokke en Sukke' bij DWDD die ook kleine kinderen kunnen zien.
Andere zéér immorele programma's voor kinderen zijn b.v. 'South Park' en 'Beavis and Butt-head', beiden van MTV Networks (Viacom, eigendom van Sumner Redstone, zionist).
Disney werd zelfs controversieel. Wie goed kijkt naar de films ziet altijd geweld, agressie en zéér slechte dingen. De Disney animatie-film Aladdin werd door kinden vaak eng gevonden, als voorbeeld. Eigenaar is eveneens een zionist, Walt Disney.
En wat te denken over spellen als 'monopoly' en 'Risk', waar het draait om méér en méér en waar totaal bezit de winnaar oplevert. Of 'Cluedo' waar het draait om moord. Ze zijn ontwikkeld door de Amerikaanse Parker Brothers. Hun idee was dat enig moraal en waarden er niet toe deden. Wie is niet opgegroeid met die spelen. Het voedt in feite het idee van bezit, geld, méér en agressie al vanaf de jonge kinderjaren.
Uiteraard zullen velen referen naar de jaren 60 waarin obsceniteit mainstream gevonden werd door de generatie van toen. Denk aan het effect van The Beatles, Rolling Stones, etc. Toch is er een verschil. In die tijd werden populaties niet continu aan herinnerd en hadden momenten van relatieve rustperiodes tussen 'exposures'.
Vandaag de dag zijn de media alom voortdurend op een of ander scherm aanwezig en wordt men continu herinnerd.
Sterk effect
Observatie en kopiëren hebben groot effect op mode, gedrag en waarden. Eerst opgeslagen in de hippocampus en later in het lange termijngeheugen.
Kopiëren kinderen ook politici, gelikte mannetjesmakers en manipulerende, inconsequente rolmodellen? Voor kinderen is de manipulatie nog lastig te doorzien, maar toch vertonen kinderen al vanaf ca. het 4de jaar tekenen van slimme simpele misleiding als voorbeelden aanwezig zijn die verder versterkt ontwikkelen als corrigerende factoren te veel uitblijven. Kinderen zijn prima in staat ouders in een winkel te lokken door hen te duiden op eerder door hen geuite behoeften. Vervolgens gaat het het kind er om, om ook tot koop over te gaan wat hetzelf in 1ste instantie aan behoefte had.
Vanaf Hbo-niveau is 'manipulatie' al sinds de introductie van Amerikaanse vertaalde boeken lesstof in studierichtingen als 'communicatie', 'international business and relations' en 'master of business'. In zulke cursussen worden manipulatie, PR en propaganda actief aangeleerd, maar ook in vele richtingen vanaf HBO. Diepziek !
Hoe kan het dat je in een maatschappij als China kinderen altijd coöperatief ziet spelen met nooit ruzie, mensen altijd blij zijn en lachen, altijd zéér respectvol en behulpzaam zijn. Je hoeft letterlijk nergens bang te zijn voor diefstal want is hoogst onrespectvol. Zeker de Chinese cultuur heeft ook mindere kanten, maar Europese en Amerikaanse media, entertainment en politieke invloeden worden uitermate actief centraal buiten de deur gehouden. Dit is natuurlijk een vorm van ondemocratische censuur waar vele Chinezen niet zo blij mee zijn, maar het illustreert in dit geval enkel hoe groot de invloed is van afwezigheid van immorele content en rolmodellen.
Een oud chinees spreekwoord zegt:
'wie het raam openzet, ontvangt ongedierte'.
Daarin zit een grote kern van waarheid.

Afleiding en ontkenning

Vooral sport, ditjes en datjes en aanhoudende leugens om ontsteltenis te creëren houden mensen uit de realiteit en nieuws dat er echt toe doet. Maandenlang gezeur over Sinterklaas en zwarte piet, wekenlang gedoe over Lance Armstrong, de wielersport en doping, de dood van Witney Houston, een WK-finale op 15 juli 2014, MH17, McDonalds met ballenbak en happy meal.
De onderliggende truck is soms te doorzien maar gaat ook velen malen verder dan menigeen ooit zou kunnen denken.
Voorbeelden
Als je als kind vanaf 4 jaar de ballenbak bij McDonalds en happy meal met het speeltje repeterend leuk vindt dan 'hebben we je voor de rest van je leven'. Eveneens toont een Amerikaanse studie van 8 McDonalds-burgers ziektekiemen bevatten zoals Sarocytis, uitend in pijnlijke spieren of een pijnlijke hartspier. Hierover lezen we in de MSM niets en zeker niet in herhalende zin.
Als je een grote fan wordt van volkssport zoals voetbal, dan is de kans kleiner dat je véél tijd neemt om langdurig te studeren en verdiepen in daadwerkelijke context die geopolitiek een cruciale game changer is, en het houdt je weg van diepgrondige waarheidsvinding zoals diepsmerige politieke werkelijkheid. De kans is groot dat je in aangeleerde impulsieve stereotypen blijft reageren zonder diepgang en de MSM blijft aannemen als waar, want is het gemakkelijkst en het snelst.
Dat is allemaal nog wel te doorzien, maar een zéér geavanceerde is deze:
marketeers weten via de psychoanalyse dat aanraking een gevoel van bezit, behoud en intimiteit opwekt bij veel mensen, dus eerder een wil om te hebben, verantwoordelijkheid en genegenheid kweekt. Het is een zéér krachtige tool. Als het product ook nog eens wordt aangeboden met een gemoedelijke stijl en een leuke prijs dan is de campagne compleet.
Daarom ook werden de smartphones en tablets plotseling zó ontstellend snel gewild. Die geven een soort gevoel van intimiteit en genegenheid in de hand; ze raken ons persoonlijk en we verbinden ons er mee. Echt een krachtige tool zijn tablets echter niet. Ze wèl zijn slechts onderdeel van superslimme marketingtechniek.
Wat doen politici op campagne. Ze delen gratis leuke en gezellige dingen uit op straat en doen opeens gezellig.
Natuurlijk, mensen hebben ontspanning zéér nodig, maar het aantal dagelijke prikkels van afleiding en ontkenning zijn compleet uit balans.
En wat is het echte nieuws:
In 2013 leefden ca. 278.000 mensen in Haïti nog steeds in tenten na de aardbeving van 2010.
Op 17 juli 2014 hervatte het IDF masale destructie van de Gaza als nooit tevoren. Dit is de dag van MH17. Die hype met enorme misinformatie houdt aan vanwege emoties en ontstellende veel disinformatie door alle media. Dat de regio Donetsk grote voorraden schaliegas heeft waarvoor Shell en Chevron een jaar eerder grote contracten tekenden met ook Rutte, en waarvan de zoon van vice president Joe Biden kort daarna juridisch directeur werd van het exploiterende bedrijf, blijft uit het nieuws. De afgezette president van Oekraïne zag niets in het associatieverdrag met de EU en koos voor Rusland. De aandacht lag volledig op de onrusten op het Maidan plein, en later MH17. De gehele achterliggende smerige westerse politiek over Oekraïne met inzet van de CIA en neo-nazi's blijft in het geheel uit het nieuws. U kunt dat hier teruglezen Oekraine en Massa Bedrog.
Op 15 juli 2014 (dag van de WK-finale) tekenen Rusland, China, Brazilië, Zuid-Afrika en India voor de oprichting van tegenhangers van het IMF en Wereldbank met eigen handelsmunten zoals de Rubel en Yuan. Dit heeft enorme gevolgen en is een game changer voor de geopolitieke relaties en wereldhandel met die landen. Demonisatie van landen zoals Rusland is daarom gemakkelijk. Immers, die landen zetten de petrodollar voor bilaterale handel buiten spel en dit heeft grote gevolgen voor het westen, met name stagneert dat groei en als de petrodollar nog verder wordt 'buitengegooid' valt het gehele westerse financiële kaartenhuis in elkaar.
Bekend wordt dat Coca Cola met al haar labels zoals 7-up wereldwijd verantwoordelijk is voor méér dan 10% van alle plastic flessen die rondzwerven in de oceanen. Vervuiling door plastic in oceanen is een groot probleem geworden. Daarover horen we slechts af toe iets.
Enzovoorts

Klassiek en operant conditioneren

Dit is het noemen of oproepen van een term waarbij onmiddellijk een gehele context in het geheugen wordt opgeroepen die eerder gedurende ons leven in fragmenten herhalend werd aangeboden, keer op keer gedurende een lange tijd.
Het effect is bijzonder bizar, namelijk dat de mainstream entertainment en media, zoals we ze hebben leren kennen, zéér diep geworteld in ons geheugen zitten zonder echte wil anders te leren kennen.
Hieruit ontstaan zelfs liedjes uit Pizza Hut.... McDonald's
Voorbeelden
Rusland
Corruptie, arm, gemeen, biased, Putin (vijand, corrupt, KGB, niet te vertrouwen), hard, sneeuw, vodka, vijand....
McDonalds
Burger menu's, french fries, cola, happy meal, speeltjes, ballenbak, leuk, liedje, verjaardag, snel....
Iran of midden-oosten
Islam, slecht, expanderend, achterlijk, dictators, geen vrijheid, haat-imams, vijand…
Disney
Pretpark, leuke tijd, gezellig, Mickey Mouse, film kijken, cola, chips, french fries…
ISIS
'Iedereen' had het oordeel al direct klaar zonder open blik, en die term versterkt de al bestaand haat t.a.v. de term 'Midden-Oosten'.
Hoge concentratie en cases
Paramount Pictures, Universal, Time Warner, Disney, McDonalds, Pizza Hut, Fox, Warner Bros, MGM, United Artists, CNN, BBC, NPO, RTLgroup, Sanoma, Reed, Bertelsmann, GE, Al Jazeera….
Nog geen 20 namen die al verantwoordelijk zijn voor méér dan 50% van de totale invloed op ons brein. Hun eigenaren en directies vormen een indringend netwerk van business, media, entertainment en politiek.
In de VS zijn de links directer. In Nederland meer verdekt. Sommige koppelingen zijn zéér duidelijk zoals Bertelsmann Media met Aart-Jan de Geus van het CDA en lid van CDA-strategisch overleg, Henk Hagoort van de NPO, maar in Nederland is het slim verscholen. Daarvoor moetenr we verder zoeken, maar we hebben een kerngroep: NPO,
Bertelsmann Media (RTL),
Sanoma Media,
Wegener,
De Persgoep fam. van Thillo,
Telegraaf Media Groep, Reed Business Media, Egeria fam. Brenninkmeijer (NRC). Zij hebben de duizelingwekkende lijst van zowat alle bekende namen aan zenders, kanalen, kranten, bladen en magazines in handen. Noem er één, en u vindt het in hun portfolio.
Hoofdredacteuren zijn georganiseerd in het Genootschap van Hoofdredacteuren.
Voorzitter is de ultra-rechtse hoofdredacteur van Elsevier, Arendo Joustra (ex-ultra rechtse Volkskrant, pro-EU). Een enge 'club' die bepaalt wat u en ik zullen zien lezen en wat niet.
Waarom kijken we geen Indiase Bollywood films? Omdat we die vrijwel nooit gezien hebben en daarin niet zijn geconditioneerd. Het roept weinig op en kunnen ons er weinig van voorstellen; wellicht mensen in 'rare' kledij die ons ding niet zijn... maar we weten het eigenlijk niet.
Apart is de case van Pim Fortuyn. Het is bizar hoe dat werd opgebouwd waarbij bijna een compleet volk 'verslaafd' werd. Aanvankelijk was hij columnist bij Elsevier. Dit opinieblad is opgezet naar direct voorbeeld van Time Magazine, een zéér rechts blad waarin altijd al sterk gepolariseerd werd vanwege neoconservatieve en rechts liberale achtergrond. In Elsevier haalde Fortuyn vaak al fel uit naar allochtonen, en Elsevier publiceerde al vanaf de jaren 90 polariserende stukken over die bevolkingsgroep. Na oprichting van een politieke partij werd Kay van de Linden (opgeleid in de VS bij Al Gore) z'n mannetjesmaker. Diepgaande interviews en politieke debatten vonden doorgaans plaats o.l.v. Witteman, en zo ook het befaamde debat waarin Melkert ten onder zou gaan. Witteman komt van Elsevier…
Een goede case zijn ook de Muppet Shows en films. Die werden aanvankelijk onafhankelijk geproduceerd door bedenker wijlen Jim Henson, zoals ook Sesamstraat. Het waren zéér vriendelijke programma's met uitsluitend overwegend leuke dingen. In 2004 zijn de rechten verkocht aan Disney. En wat zien we.. In 2005 komt 'The Muppets' Wizard of Oz' uit. Dit is gebaseerd op het gelijkluidende Amerikaanse sprookje van Disney waar alle Amerikaanse kinderen mee opgroeien en hier wat minder bekend is. De sfeer is continu gericht op slecht-goed en morele agressie, typisch Disney. In 2014 komt de flim uit 'Muppets most wanted'... De sfeer is niet leuk en erg ongezellig, continu grimmig. Het is een flop, omdat het voornamelijk gaat over agressie en slechte dingen... Niet des Muppets, en de winst blijft steken op 23 miljoen... Dat lijkt veel, maar de laatste Bond film bracht 1,1 miljard op.
Het zijn in elk geval de media die een alomvattend platform bieden en kunnen maken of breken.. En mensen raken verslaafd a.g.v. decennia herhaling en uiteraard gaf ook 9/11 een enorme extra gelegenheid om kolen op het vuur te gooien... Publiek werd enorm misleid in Nederland, en ook door Bush. De Hoop Scheffer (CDA) werd secretaris Generaal van de NATO nadat hij Bush had bezocht op z'n ranch...en de oorlog tegen de Taliban begon (terwijl de CIA eerder de Taliban had omgekocht om het Russische leger er uit te werken, dit is bekend als 'operation cyclone').
Laatst werd De Hoop Scheffer weer van stal gehaald voor Tv waarin hij ingezet werd als boze spreker tegen ISIS... Dan weet ik het wel... Wat klopt hier niet...
Conclusies
Of we willen of niet, we zijn sterk beïnvloed door een kern en brede mist van mainstream media, entertainment en commercie. Ze houden ons weg van waarheidsvinding. Of het willens en wetens de intentie is, lijkt haast op een complottheorie en zover wil ik niet gaan.
Feit is wèl dat het gebeurt en dat zakelijk-politieke topnetwerken werken zoals ze werken, elkaar in stand houden, opzoeken, doorschuiven en concentreren. Ik kan hier over meepraten en het heeft ons gebracht waar we nu zijn. Dat is al ernstig genoeg.
Filters en rookwolken
De netwerken zijn hoog geconcentreerd vermengd in politiek, media, commercie, christelijk en joods geloof. Als je je dat eenmaal realiseert, besef je dat je ontstellend eenzijdig veel wordt afgeleid door misinformatie, totaal verkeerde prioriteiten, nietigheden, leugens en manipulatie en altijd vanuit en versterking van de westerse blik met sterke verdrukking van andere geluiden. Dit heet 'filtering'.
Zelfs scholen en Universiteiten geven geen (complete) informatie mee waar je echt wat aan hebt en verdraaien feiten zoals het ontstaan van Israël, het financiële systeem, etc. Veel oudere mensen beseffen bijvoorbeeld dat de kerk ze altijd dom en arm hebben gehouden, vanwege de overmatige verplichte aandacht. Daarvoor in de plaats kwam Tv, massa media en entertainment die in feite hetzelfde doen.
Petra Stienen, Nederlandse Arabiste en voormalig diplomaat, deed in 2011 ook een boekje open, aangezien zijzelf meemaakt hoe het er in de media en politiek aan toegaat. Politici en media zouden volgens haar er beter aan doen méér de waarheid te vertellen, omdat burgers daar recht op hebben i.p.v. continu enorme rookgordijnen optrekken. Waarom de onvoorwaardelijke steun aan Israël zoals de Amerikaanse extreem rechts overheersende zionisten en neocons? Is het inderdaad een emotioneel belang, een puur economische als 'Nederland de koopman' of speelt iets groters. Als het puur economische belang zou zijn waarom steunt Nederland dan niet de Palestijnen in Gaza waar enorme gasvelden zijn gevonden...Dus spelen andere geopolitieke belangen gekoppeld aan Amerikaanse politiek... zoals de petrodollar, wapens, de grote energievoorraden, transportroutes... zeg dat dan... Zij deed deze uitlating in een spraakmakende documentaire bij de VPRO tegenlicht 'In de ban van Israel', tot op heden nog één van de grote uitzonderingen op het gebied van tegengeluid.

Het toont slechts een minimien topje van de ijsberg in de situatie van de VS. Eenzelfde diagram zou vrij eenvoudig gemaakt kunnen worden van mediaconglomeratie hier in Nederland, Duitsland, GB, Frankrijk en Australië.
Topjes van de ijsberg in Nederland zijn bekend zoals Frits Wester Hij was mannetjesmaker van de door en doorcorrupte Elco Brinkman en werd daarna politieke verslaggever waarin hij altijd als eerste de miljoennota kreeg als een zgn. lek...
Zo lust ik er nog wel een paar. Hij trad ook zonder blikken of blozen op bij de NPO, zoals in P&W, KvdB, DWDD, etc en verzorgt mediatrainingen aan politici die hem welgevallen.
Wat te denken over ´Nieuwspoort´ een sociëteit waar parlementariërs, persvoorlichters en journalisten elkaar informeel treffen, aan de bar, de leestafel of in het restaurantgedeelte. Voor de omgang met vertrouwelijk bedoelde gesprekken gelden regels. Voor nieuwtjes die worden uitgewisseld geldt de zogeheten Nieuwspoortcode: wat besproken wordt kan in de media worden gebruikt, maar de bron blijft onvermeld, net als de plaats waar het nieuws vandaan kwam. De code staat geregeld ter discussie maar geldt nog steeds in het sociëteitsgedeelte. De code geldt niet in de gedeelten van het gebouw waar bijvoorbeeld persconferenties worden gegeven.
Dat is makkelijk scoren met zgn. 'lekken' van vertrouwelijke stukken en het optrekken van rookgordijnen.
De voorzitter van Nieuwspoort komt van Trouw. Dit zou een kwaliteitskrant moeten zijn, maar Trouw heeft sterk protestantse zéér rechtse roots ontwikkeld zoals de zéér enge behoorlijk extreem rechts protestantse neo-conservatives (neocons) in de VS en zionisten, en publiceert al sinds jaar en dag grote stukken tegen Islam, zoals de necons, Elsevier, etc. Het bestuur van Nieuwpoort wordt bijgestaan door Genootschap van Hoofdredacteuren.
Voorzitter daarvan is de ultra-rechtse hoofdredacteur van Elsevier, Arendo Joustra (ex-ultra rechtse Volkskrant, pro-EU). Trouw maakt bovendien deel uit de 'Persgroep'. Dat conglomeraat is in handen van de fam. van Thillo, ex Bertelsmann....
Allemaal een topje van de ijsberg, maar een feit is dat media en politiek samen een 'gesloten piramide' vormen met een zéér eenzijdige extreem rechtse westerse blik zoals in de VS, GB, België en zelfs Frankrijk en Duitsland.
Politici en media hanteren al sinds jaar en dag commerciële en propagerende technieken. Het gehele netwerk functioneert als een filter en rookwolk. Dit was vóór en tijdens WWII al zo, maar met de opkomst van massamedia sinds de jaren 80, opkomst van neocons, rechts liberalisme, en commercie sinds dezelfde jaren en zionisme, zijn we geland in een vergelijkbare situatie, maar ditmaal sterk verdekt met toepassing van het totale scala van methoden...
Wat kunt u doen?
Allereerst sterk naar waarheidsvinding streven, ook al zijn de boodschappen en beelden nog zo schokkend.
Deel uw feitelijke bevindingen.
Zet uw Tv gewoon uit en lees eventueel de mainstream media met een andere blik, namelijk zie ze slechts als optie, maar bevraag ze continu kritisch. Ga er niet van uit dat als hetzelfde wordt verteld in de vele andere bladen, kanalen en merken het wel een kern van waarheid moet hebben.
Vermijdt de nauwe blik van filters en rookwolken. Bekijk en lees vooral ook alternatieve bronnen op internet. Kijk zelfs naar Russia Today (RT) als alternatieve blik. Het zal best dat het aangestuurd met centrale invloed, maar besef dat ze in elk geval door een andere bril kijkt. Met die intentie werd RT ook opgezet. De gehele wereld beschouwen vanuit Russisch perspectief. Al Jazeera is overigens geen Arabische blik. Het wordt weliswaar gefinancierd door de Emir van Qatar, maar is volledig opgezet door BBC-medewerkers. Al Jazeera ziet zich als directe concurrent van de BBC; gedraagd zich daarom identiek en toont veel van hetzelfde. Die kunt u dus direct overslaan.
Een goede andere blik is bijvoorbeeld het Turkse TRT (met ondertiteling), die u vast ook wel op Youtube kunt vinden zoals RT.
Op Youtube is veel te vinden, maar helaas ook veel rommel. Ben kritisch en selectief. Er zitten pareltjes bij. Documentaires en historie die de mainstream media nooit zou tonen of niet meer uitzenden zoals materiaal uit een vroegere decennia waar duidelijk al contexten werden benoemd en bewezen, en die later ook zijn bewaarheid.
Vermijdt de stereotype complotdenkers, hoewel u ook weer moet beseffen dat mensen die aan waarheidsvinding doen tegenwoordig vaak als 'complotter' worden weggezet. Ben in elk geval selectief, want te vaak hanteren ze vage verhalen over voorbeelden die al lang niet meer aan de orde zijn. Ze brengen verwarring, vooral vaak van Amerikaanse kant. Dat is jammer, want houden u te veel in het verleden en weg van het heden.
Onderzoek wie wie kent in en tussen politiek, media en business, en wat hun vele nevenfuncties zijn, wat hun vorige functies waren, bij welke organisatie en houdt in de gaten naar welke functie en organisatie ze vervolgens gaan met welke machtsbasis… Houdt in de gaten welke topbezoeken ze afleggen, wanneer ze opeens weer in de media verschijnen en wat ze zeggen. Dat zijn de duidelijkste aanwijzingen van hoe netwerken in elkaar zitten en wat er werkelijk speelt.
Tegenwoordig kan dit gemakkelijk via diverse wegen zoals parlement.com, Wikipedia, Wikileaks, tweedekamer.nl, cryptome.org (Snowden files), etc, etc…

Bron:http://moneycrisis.wordpress.com/
september 2014