HOE IJSLAND MET DEMOCRATIE UIT DE CRISIS KOMT
Door Arjen Nijeboer
De inwoners van IJsland gaan wel op een heel bijzondere manier om met de financiële crisis.
Terwijl overal in het Westen belastingbetalers opdraaien voor de wandaden van bankiers,
weigerde de IJslandse bevolking tot twee keer toe per referendum om de kosten van de
kredietcrisis op zich te nemen. In plaats daarvan vaardigden ze arrestatiebevelen uit tegen een
aantal hoofdverantwoordelijken en besloten ze een nieuwe grondwet te schrijven die een
herhaling van de financiële crisis moet voorkomen. Via het internet kon de hele IJslandse
bevolking ideeën voor de grondwet aandragen. Later dit jaar wordt het eindresultaat in een
referendum aan de kiezers voorgelegd. Intussen bloeit de IJslandse economie op en laat het land
zo'n beetje de hoogste groeipercentages van Europa zien. Al met al is IJsland een
schoolvoorbeeld van een alternatieve, betere crisisaanpak.
Overal in de ontwikkelde wereld was het sinds 1990 hetzelfde: deregulering van financiële
markten, fusies en overnames in de bankenwereld die tot financiële reuzen leidden, en de
introductie van exotische financiële producten die ogenschijnlijk geld uit het niets maakten.
Maar in plaatsen als IJsland ging het allemaal nog een stapje verder.
IJsland op avontuur
In 1991 kwam de conservatieve Onafhankelijkheidspartij aan de macht. Onder leiding van de
nieuwe premier Oddsson werd een stevig vrije-marktbeleid ingezet. De banken - waaronder de
voormalige Centrale Bank Landsbanki, waar de beruchte internetdochter Icesave onder viel -
werden geprivatiseerd, de financiële markten gedereguleerd, de wisselkoersen flexibel gemaakt
en de bedrijvenbelasting werd verlaagd van 50 naar 18 procent. Met een regeerperiode van 13
jaar was Oddson de langs zittende premier van IJsland. Na zijn politieke carrière werd hij in
2005 voorzitter van de IJslandse Centrale Bank. Hierdoor werd hij toezichthouder over de
financiële sector die hij zelf via privatisering en deregulering in het leven had geroepen.
Onder dit beleid groeide de IJslandse financiële sector enorm. De omvang van het balanstotaal
van de IJslandse banken was gestegen van bijna tweemaal het IJslandse BBP in 2003 tot tien
keer het BBP in juni 2008.
De IJslandse expansie was echter vooral gebaseerd op het aantrekken van vreemd vermogen uit
het buitenland, dat opgenomen was in andere valuta dan de IJslandse kroon. Dat geld werd voor
een belangrijk deel uitgezet in IJsland zelf, onder andere in de vorm van hypotheken. Hierdoor
liepen de IJslandse banken niet alleen een valutarisico, maar ook een herfinancieringsrisico.
Overigens was het niet zo dat IJsland niet was gewaarschuwd. Zo deed de econoom Joseph
Stiglitz, Nobelprijswinner economie, reeds in 2001 onderzoek naar de risico's die samenhingen
met de economische en financiële hervormingen in IJsland in opdracht van de IJslandse
Centrale Bank. Stiglitz waarschuwde dat IJsland door de aard van haar economie kwetsbaar
was en veel risico liep. Hij raadde een aantal maatregelen aan die IJsland kon nemen om zich te
beschermen. Deze maatregelen werden nooit uitgevoerd want in IJsland dacht men dat het nooit
mis kon gaan.
De crisis
Vanaf 2006 kregen de IJslandse banken steeds meer moeite om het benodigde buitenlandse
kapitaal op te halen om vervallende leningen te herfinancieren. Buitenlandse banken als
Citibank en Deutsche Bank, die tot dan het benodigde kapitaal wilden lenen, roken onraad en
gingen steeds hogere rentes vragen om het risico af te dekken. In 2008 werd dit probleem zo
nijpend dat Landsbanki vanaf mei onder de handelsnaam Icesave vestigingen in Nederland en
Groot-Britannië opende om direct geld bij particulieren, bedrijven en lokale overheden (zie
kader) op te halen. Deze werden gelokt met rentes van 5 tot 5,25 procent, terwijl Nederlandse
banken niet meer dan 4 procent konden bieden. Ruim honderdduizend Nederlandse spaarders
openden tussen mei en oktober 2008 een rekening bij Icesave, waarop ze totaal 1,6 miljard euro
parkeerden.
Als De Nederlandsche Bank (DNB) Icesave al had willen beletten om de Nederlandse markt te
betreden, dan was dit onmogelijk: op grond van Europese regels mocht DNB geen
bankvergunning weigeren aan Icesave. Wel mocht DBN aanvullende voorwaarden stellen, en ze
eiste dat Icesave gedurende het eerste jaar niet meer dan 500 miljoen euro zou ophalen bij
Nederlandse spaarders. Icesave lapte deze voorwaarden gewoon aan haar laars en bleek binnen
zes maanden al meer dan het drievoudige op te hebben gehaald. Terwijl DNB en Icesave nog
ruzieden, werden ze ingehaald door de kredietcrisis. Door het algehele wegvallen van het
vertrouwen tussen de banken in september 2008, kwam het interbancaire leenverkeer tot
stilstand en kon Landsbanki niet meer aan haar verplichtingen voldoen. In oktober 2008 stortte
de bank in. Ook de twee andere grote banken van IJsland, Glitnir en Kaupthing, gingen failliet.
IJsland raakte in een diepe crisis. De IJslandse kroon verloor meer dan de helft van haar
waarde ten opzichte van de euro. Maar terwijl andere landen hun banken overeind hielden met
massale overheidssteun, op kosten van de belastingbetaler, deed IJsland dat niet. Vanwege de
enorme omvang van de IJslandse bankensector kon dat ook moeilijk anders. Door de banken
failliet te laten gaan, heeft IJsland een keiharde sanering doorgevoerd. Dat deed op korte
termijn pijn, maar op langere termijn was het juist de beste uitgangspositie voor een economisch
herstel.
Protesten
De Nederlandse en Britse regering zetten hevige druk op de IJslandse regering om de
schuldenlast van de banken op zich te nemen. "Het onbreekt alleen nog aan de oproep de Britse
en Nederlandse marine naar Reykjavik op te laten stomen", aldus een hoofdredactioneel
commentaar van de Volkskrant. Toen het IJslandse regering onder de druk bezweek en toch de
verplichting op zich wilde nemen om Nederlandse en Britse rekeninghouders schadeloos te
stellen (lees: op de IJslandse belastingbetalers wilde afwentelen), braken burgerprotesten in
IJsland uit. De deal betekende dat elke IJslandse burger 12.000 euro zou moeten terugbetalen
aan de Britse en Nederlandse overheid (voor Nederland ging het om 1,3 miljard euro).
Dat was teveel gevraagd. IJslanders vroegen zich terecht af waarom zij moesten opdraaien voor
het wangedrag van bankiers, respectievelijk voor het risicovolle spaargedrag van Nederlandse
en Britse spaarders. Met potten en pannen gingen de IJslanders de straat op, waarbij de emoties
soms hoog opliepen en het tot botsingen met de oproerpolitie kwam. Onder deze omstandigheden
weigerde de IJslandse president om het reeds door het parlement aangenomen besluit te
tekenen. De IJslandse grondwet regelt dat er in dat geval een referendum moest komen. Op 6
maart 2010 stemde 93% van de IJslanders tegen de deal. Ook een afgezwakte deal werd tijdens
een tweede referendum op 9 april 2011 met 60 procent afgewezen. Daarop stapten de
Nederlandse en Britse regering naar de rechter. Overigens lijkt de schade voor Nederlandse
rekeninghouders alleszins mee te vallen omdat de failliete boedel van Landsbanki waaruit zij
worden terugbetaald, meer waard blijkt dan gedacht (zie kader).
De IJslanders ging nog een stap verder. Er werden arrestatiebevelen uitgevaardigd tegen een
aantal bankiers, waarvan sommige intussen het land waren ontvlucht. Ook oud-premier Geir
Haarde moest voor de rechter verschijnen voor zijn rol in de kredietcrisis. De rechter
oordeelde hem deels schuldig aan het ontstaan van de kredietcrisis, omdat de premier te weinig
overleg zou hebben gevoerd met zijn kabinet, maar legde geen straf op.
Nieuwe grondwet
Veel IJslanders meenden dat niet alleen de bankiers, maar ook de politici mede schuldig waren
aan de financiële crisis. Men concludeerde dat de crisis liet zien dat er iets grondig mis was met
de politieke cultuur en het bestel. Onder druk van de burgerprotesten werd daarom besloten een
nieuwe grondwet te schrijven met nieuwe checks and balances die een nieuwe crisis moesten
voorkomen. In november 2010 werden verkiezingen gehouden voor een Constitutionele Raad die
een nieuwe grondwet moest voorbereiden. Elke IJslander kon zich kandidaat stellen. Uit de ruim
500 kandidaten werden 25 leden gekozen.
Via het internet en bijeenkomsten kon iedereen die dat wil, meepraten over de nieuwe grondwet
en ideeën aandragen. Via Facebook ontving de Constitutionele Raad ruim 3000 reacties, die in
veel gevallen ook tot wijzigingen in de uiteindelijke tekst hebben geleid.
Eind juli 2011 kwam de Constitutionele Raad met een geheel nieuwe grondwettekst. Hierin
wordt een duidelijker onderscheid aangebracht tussen de wetgevende, de uitvoerende en de
rechterlijke macht. Zo mogen ministers niet langer lid zijn van het parlement. Het parlement
krijgt meer rechten en de rol van de regering bij wetgeving wordt verkleind. De
onafhankelijkheid van de rechterlijke macht wordt bevorderd door de president een veto te
geven over de benoeming van rechters door de regering. In het verleden was er nogal sprake
van nepotisme; IJsland's grootste partij, de Onafhankelijkheidspartij, had veel rechters van
haar eigen signatuur benoemd. De nieuwe grondwet bepaalt dat er regels moeten komen voor de
partijfinanciering. Die ontbraken in het verleden. De Onafhankelijkheidspartij heeft in het
verleden donaties van tientallen miljoenen euro's van de IJslandse banken gekregen vlak voor
de behandeling van een nieuwe bankenwet. Ook regelt de nieuwe grondwet de onafhankelijkheid
van economische adviesorganen. Hun taak kan alleen met een tweederde meerderheid worden
gewijzigd. Het enige onafhankelijke economische adviesorgaan werd in de jaren '90 door
premier Oddsson afgeschaft en sindsdien was de IJslandse regering afhankelijk van de
economische voorspellingen en adviezen van de banken.
Last but not least geeft de nieuwe grondwet vrij stevige direct-democratische rechten aan de
bevolking. Tien procent van de burgers kunnen een referendum aanvragen over een door het
parlement aangenomen wet, dan wel een eigen wetsvoorstel ter stemming brengen. Ook komt er
een referendum als de president weigert een door het parlement aangenomen wet te
bekrachtigen, en moeten alle soevereiniteitsoverdrachten van IJsland aan internationale
organisaties ook per referendum worden goedgekeurd. Bij referenda gelden geen minimale
opkomstdrempels (quorums). Het enige zwakke punt is dat niet alle referenda bindend zijn en
dat belangrijke onderwerpen als de begroting en de belastingen zijn uitgezonderd van
referenda.
Op 20 oktober 2012 is een niet-bindend referendum gehouden over de nieuwe grondwet. Zes
vragen werden voorgelegd aan de burgers en bij alle zes vragen stemde een meerderheid "ja":
1. Wilt u dat de voorstellen van de grondwetcommissie aan de basis van een nieuwe
ontwerp-grondwet staan? - Ja: 66,3%, Neen: 33,7%
2. In de nieuwe grondwet, wilt u dat natuurlijke hulpbronnen die niet particulier bezit zijn
worden uitgeroepen tot nationaal eigendom? - Ja: 82,5%, Neen: 17,5%
3. Wilt u een bepalingen in de nieuwe grondwet zien voor een vaste (nationale) kerk in IJsland?
- Ja: 57,5??%, Neen: 42,5%
4. Wilt u een bepaling zien in de nieuwe grondwet die de kans op verkiezing van individuele
personen in het Parlement vergroot? - Ja: 77,9%, Neen: 22,1%
5. Wilt u een bepaling zien in de nieuwe grondwet die gelijke waarde geeft aan stemmen in alle
delen van het land? - Ja: 65,5%, Neen: 34,5%
6. Wilt u een bepaling in de nieuwe grondwet waarin staat dat een bepaald deel van de kiezers
de macht heeft om te eisen dat zaken aan het electoraat worden voorgelegd in een referendum?
- Ja: 72,8%, Neen: 27,2%
Economische bloei
Intussen bloeit de IJslandse economie weer op. Dankzij de forse devaluatie van de IJslandse
kroon, hebben de export en de toerismesector een forse groei doorgemaakt. De voor het eiland
belangrijke visindustrie meldt een van de beste jaren sinds tijden te hebben. De economische
groei voor 2012 wordt geschat op 2,6 procent, een van de hoogste groeicijfers van Europa. Het
begrotingstekort is afgenomen van 10 procent naar bijna nul. Ook de werkloosheid nadert de
nul procent.
Conclusie
Al met al laat het voorbeeld van IJsland zien dat er een andere, betere weg is om met de crisis
om te gaan dan de meeste Westerse landen hebben gevolgd. In IJsland liet men de banken
failliet gaan. Dat is weliswaar zuur voor de crediteuren van die bank, maar dat is nu eenmaal
inherent aan het faillisement van een private instelling. De spaarders die ervoor kiezen om hun
spaargeld bij een risicovolle bank te stallen, moeten ook maar op de blaren zitten als het
misgaat. Bovendien blijkt de schade voor veel crediteuren erg mee te vallen, omdat de failliete
boedel meer waard blijkt dan gedacht. Omdat IJsland in tegenstelling tot andere
probleemlanden nog zijn eigen munteenheid had, kon de munt devalueren waardoor IJsland via
export en toerisme weer geld kon verdienen. De veroorzakers van de crisis - bankiers en politici
- werden niet met gouden handdrukken naar huis gestuurd, maar voor de rechter gebracht. En
last but not least wordt de grondwet herschreven om een financiële crisis te voorkomen. De
bevolking krijgt harde direct-democratische rechten in handen om de politiek tot de orde te
roepen als deze daar zelf niet meer toe in staat blijkt.
Bron:
http://democratie.nu/index.php/nieuws/1095-hoe-ijsland-met-democratie-uit-de-crisis-komt.
Redactie.
Het door mij bedachte: "Al het kwaad op deze wereld komt altijd van hen die zich de elite
wanen," is helaas weer de waarheid. In IJsland heeft men de werkelijke betekenis van
Democratie in de praktijk gebracht. Niet met bonus versierde bankmannen helpen maar
oppakken en voor hun onverantwoordelijk gedrag laten opdraaien. Politici en andere Pseudo
elite, die altijd de mond vol hebben van het nemen van verantwoording, voor hun foute en
meestal naar corruptie ruikende beslissingen zelf laten opdraaien. Ook als het dat geld, soms
veel geld, gaat kosten. We zouden in Nederland dan kunnen beginnen om bij Wouter Bos een
rekening van 36 miljard neer te leggen. Helaas echter leven wij in Nederland al heel lang niet
meer in een democratie maar in EU dictatuur . Deze EU dictatuur is een grotere last voor de
burger dan de bezetting 1940-1945 door een vreemde natie. Brussel is tenslotte ook een
vreemde natie. Niemand van de in grote weelde levende EU top is door Nederland gekozen en
derhalve is ook Brussel een vreemde natie die Nederland bezet houd en streeft naar een
dictatuur die zijn weerga niet kent. De USSR, CUBA, Alle islamitische staten en zelfs Noord
Korea kunnen niet tippen aan hetgeen Brussel ons gaat brengen: oorlog en armoede!!
Nederland let op uw zaakje!!!
Dag
mei 2014