DE PROPAGANDA MACHINE
by Linda Brynner
Mensen denken vaak niet gevoelig te zijn voor propaganda. Dat zou
iets van WWII zijn geweest waar we nu niet meer in trappen.
Werkelijk?
Velen weten niet dat 1 van de 6 technieken werden gebruikt, maar
alle methoden hebben na WWII een enorme vlucht gekregen.
De grondlegger van P.R. is Edward Bernays. Zijn oom Sigmund
Freud legde zich onder meer toe op het onderbewustzijn en de basis
van psycho-analyse, specialiseerde Edward zich op de public
relations en bewerking van de geest.
Edward Bernays wordt daarom gezien als grondlegger van de huidige
inprenting van commerciële boodschappen. Dit heeft in de VS al
grote gevolgen sinds de jaren 50 in commerciële manipulatie, maar
het werd eerder al volop overgenomen in de politiek en media.
Massaal, continu en breed gebruik op het publiek verandert P.R. in
Propaganda.
Tijdens WWI werd inderdaad hoofdzakelijk 1 manier gebruikt met
destructieve gevolgen. Vooral vanaf de jaren 50 worden alle
technieken toegepast op de Amerikaanse samenleving in media,
politiek en commercie. In de jaren 90 waaide dit over naar Europa,
want is zéér lucratief. HBO's en Universiteiten introduceerden
Amerikaanse lesboeken, en lui zoals Kay van de Linden werkte in
1988 als communicatieadviseur in dienst van 'Garth Group' mee aan
de verkiezingscampagne van Al Gore. Mislukt, maar later zou hij b.v.
Pim Fortuyn continu adviseren. Commerciële in Nederland Tv startte
in in 1988/1989 met TV10 en RTL.
Ik heb het al vaak op deze blog geschreven, maar voor de nieuwe
lezers. RTL werd onderdeel van Bertelsmann Media. Een
mediaconglomeraat dat Hitler' s propaganda verzorgde, eigendom van
familie Mohn. De oude heer trad pas in 2009 terug waarna de
aandelen in een stichting gingen van waaruit de zaak wordt bestuurd.
Voorzitter is Aart-Jan de Geus, CDA en tevens lid van CDA
strategisch overleg. Mohn bekeerde zich naar CDU na WWII, maar
hoe commercie, PR en propaganda werkt weet dit bedrijf als geen
ander.
De NPO commercialiseerde, omroepen werden in blokken gefuseerd,
maar mogenwel hun eigen logo's voeren. NPO wordt bestuurd door
voorzitter Henk Hagoort. Die was van CDA, maar veranderde naar
PvdA voordat Samson's campagne begon. Onder de NPO vallen
eveneens alle publieke radiostations, maar ook alle lokale radio.
De zeer hoge concentratie van media en ook entertainment heeft zich
niet alleen in Nederland afgespeeld, maar is wereldwijd een feit,
inclusief alle pers, bladen, magazines en persbureaus. De sterk
gepoliticeerde eigenaren zijn letterlijk op twee handen te tellen en
directies worden benoemd vanuit hetzelfde netwerk (vanzelf, want zo
werkt dat nu eenmaal in business). In de VS spelen hoge concentratie
al sinds de komst van Radio.
Details met name en merken vindt u, ver doorbladerend, in dit artikel:
Economy war and realism.
Het doel van manipulatie en propaganda is mensen continu
vaagheden, fantansieën voorhouden en onderbewuste trance en
hypnose creëren. Het is mensen massaal onwetend en onbewust
houden van alternatieven en een soort van brainwashing waarbij
alternatieven zelfs kunnen leiden tot dominant ontkennende en zéér
boze reacties. Een snel voorbeeld zijn pubers die als kind vanaf ca. 4
jaar zijn opgegroeid met veel bezoek aan McDonalds. Als zo'n puber
wordt voorgesteld ergens te gaan eten, dan zal die als 1ste
McDonalds roepen. Bij herhalende voorstelling van alternatieven,
ontstaat weerzin tegen en verwerping van andere mogelijkheden en
met zelfs grote kans op verbale agressie. Op volwassen leeftijd blijft
de inprenting van McDonalds dominerend hangen.
Laten kijken naar alle technieken van P.R. dat Propaganda wordt als
het massaal, continu en breed wordt toegepast op het publiek door
media en politici, met voorbeelden uit de entertainment en
commercie.
De 1ste 2 methoden komen u direct bekend voor. De laatste 4
vermoedelijk minder;
die zijn psychologisch zéér geavanceerd en worden nóg onbewuster
gekweekt.
Hernoeming
Met deze techniek krijgen negatieve woorden een positieve term, of
een positieve een negatieve.
Voorbeelden
Adhanced interrogation,
ofwel vergaande, zéér brute bloederige martelingen.
Cleaning and Security,
alles wat ook maar enigszins lijkt op afwijkend of oppositie,
permanent vernietigen en bezetten....Schonen en beveiligen.
Lente-akkoord,
ofwel een begrotingsakkoord met vergaande keiharde bezuinigingen.
Er zijn enige bestuurlijke oneffenheden die besproken zullen worden,
grote bestuurlijke onenigheden met ruzies en een komende
bestuurscrisis is evident.
Happy Meal,
ofwel goedkoop blij fast food met een speeltje voor kinderen met
49% water, 12% vlees en waar de grootste schadelijke troep in zit als
smaakmakers, conservatiemiddelen en pesticiden zoals hard en
langzaam vet, Tri, Benzeen, Chloroform en Ammoniac (French fries
van McDonalds blijft daarom vele maanden ongekoeld houdbaar,
maar is superslecht voor het lichaam).
Rebellen,
ofwel separatisten die een eigen staat willen met volledig soeverein
bestuur.
Terroristen,
oppositie of groepen die al zo lang wordt weggedrukt,
gediscrimineerd, of onterecht werden aangevallen, of eerder
onderdeel zijn geweest van dubbelspel waarbij beloften niet werden
nagekomen dat ze alle vertrouwen zijn verloren en over gegaan zijn
op een gewapende agenda (alle huidige terroristische organisaties
komen daar uit voort).
Extremisten,
ofwel kleine kerngroepen zoals Wahabis die niet geloven in
raadpleging van recht en aanvankelijk gewoon samenleven met
iedereen, maar massaal worden bewapend en georganiseerd met
mooie beloften en aangesterkt door vele teleurgestelde westerse
jongeren vanwege discriminatie met geen enkele kans op een
zelfvoorzienend leven, dus zich aansluiten om te bloederig te vechten
voor een eigen soevereine, geaccepteerde groep.
Machtswissel,
ofwel een coup d'état uitgevoerd door het westen en haar geheime
diensten. Een coup d'état is daarmee de term voor een machtswissel
uitgevoerd door oppositie.
Georganiseerde Noodhulp,
ofwel kan ook een trojan horse zijn die de deur openzet voor (verder)
militair ingrijpen. Het is een strategie.
NGO's,
ofwel een verzamelterm van alle overheids-onafhankelijke partijen
met een maatschappelijk doel, maar waaronder ook (handig) pressie-
en omgekochte strijdende groepen kunnen worden ondergebracht
zoals de steun die de VS en CIA verleende aan de Contras in
Nicaragua, de Taliban in Afghanistan, Al Qaida in het
Midden-Oosten, en met de EU aan de neonazi's in Oekraïne, etc.
Proxy landen,
ofwel omliggende landen van waaruit de westerse financiële en
bewapende steun direct geleverd wordt aan in- en omgekochte
strijdende groepen zoals Al Qaida, ISIS, of hulp met opleiding, etc.
Moderate groups, Proxy legers,
ofwel omgekochte strijdende rebellen en groepen zoals Al Qaida
(Syrische rebellen) en ISIS, inclusief financiering en levering van
betere bewapening en opleiding.
Vergoedingen,
verborgen topsalarissen van overheidsfunctionarissen in zgn.
vrijwilligerswerk aan de top of vele top-bij functies, ook nog eens
fiscaal zéér lucratief.
Amerikaanse spindoctors en communicatieadviseurs zijn meester in
'hernoeming', maar onze politici en media beheersen het inmiddels
volop. Zo heeft Frans Timmermans z'n opleiding in GB gehad en is
er mee doorspekt. Frans is een interessant geval; begon bij D66,
uiterst liberaal en stapte over naar de PvdA. Dat kan, maar z'n
rechter veren is hij echt nooit kwijt geraakt. Nu hij de positie heeft
van Minister van Buitenlandse zaken, zien in optima forma hoe hij
P.R. misbruikt tot en met krokodillentranen toe.
Herhalende bevestiging, leugens en weglating
"Propaganda moet altijd essentieel en repeterend zijn. Het moet
zichzelf terugbrengen naar een aantal punten en continu worden
herhaald, keer op keer...."
- Joseph Goebbels -
"See, in my line of work you gotta repeat things over and over.... to
kinda catapult the propaganda"
- George Bush -
Deze methode spreekt voor zich. Wil je mensen beelden, leugens en
misinformatie inprenten dan moet je keer op keer de meest vreselijke
beelden herhalen van wat de andere partij aanricht met redelijk
uniforme repeterende beelden en teksten. Andere info weglaten.
Het aantal persbureaus in de wereld zijn op 2 handen te tellen en zij
verspreiden het nieuws met foto's. Vanwege hoog geconcentreerde
media zien we dezelfde beelden en verslagen snel gedistribueerd
onder alle andere media-merken. Gedurende jaren gaan veel mensen
er steevast in geloven.
Voorbeelden
Bevestigend voortdurend schrijven, als zgn. gezaghebbende media,
over Hamas zónder desbetreffende beelden van 'speelgoedraketjes',
maar in verhouding weinig tot zelfs niet ander materiaal tonen zoals
wat het IDF aanricht in Gaza, of massademonstraties van Orthodoxe
Joden tegen Israël en haar zionistische regeringen. Vertel ook niet de
historie van Hamas.(Red. geweta: Hamas is een nog extremere
Jodenhater dan club, de Moslimbroederschap, waar zij zich van
hebben afgescheiden)
Continu bevestiging van ISIS als moordlustig zonder daadwerkelijke
beelden anders dan mannen in het zwart en een zwarte vlag met witte
contrasten. Zwart-wit ligt gevoelig op het netvlies en komt
indrukwekkend onze hersenen binnen.
Het keer op keer tonen van vermagerde kinderen en vertellen dat het
gebied verhongert a.g.v. oorlog en geweld, gestart door de andere
partij.
Het publiek niet bewust maken dat bijvoorbeeld de laatste Iraakse
inval door de V.S. ca. 100.000 Irakezen heeft gedood met ca.
500.000 gewonden inclusief burgers met grote bijgevolgen voor hun
familie en vrienden. Dit geeft immers permanente trauma's.
De Nederlandse media vertelt niets, maar dan ook werkelijk niets
over de negatieve gevolgen terplekke van de inzet van het leger in
Afghanistan en Mali. Wel verslaat het enkel en alleen successen en
stelt die soms ter discussie. Over hoeveel Afghanen en Malinezen zijn
gesneuveld en traumatische gevolgen voor hun familie en vrienden…
daarover hoor je niets.
Continu de vluchtelingen tonen a.g.v. oorlog, maar niet vertellen dat
de oorlog is gestart door interventie van de CIA en zeker niet
vertellen hoeveel de zgn. goede doelen ontvangen worden uit directe
belastingen en de VN, wat de totale kosten zijn inclusief luxe panden
en grote salarissen van staff, directies en vele bekende Nederlanders
als boegbeelden en adviseurs.
"State of the art factory in Mexico rates with world's best car
manufacturers" volgens Arizona Daily Star.
We zien een mooie rode glimmende auto tijdens montage in deze
state-of-the-art Mexicaanse Ford fabriek. Rood is de kleur van passie
en vooruitgang. De linker tevreden kijkende Amerikaanse man werd
speciaal ingezet in het beeld. De rechter vrouw kijkt op dat moment
minder happy om wat voor reden, maar ze valt in elk geval minder op
vanwege haar rode shirt.
Voortdurend het beeld bevestigen dat Rusland en Putin altijd en
alleen maar slecht, sluw en manipulerend zijn. De andere kant van
het verhaal nooit meer tonen en verslaan, zoals dat hij alcoholisme
heeft aangepakt, de salarissen voor iedereen substancieel heeft
verbeterd, werkloosheid aanzienlijk heeft verminderd, en dat hij
daarvoor in het westen zelfs was uitgeroepen tot leider van het jaar
enkele jaren terug.
De Russen blijvend herhalen met Putin's gecreëerde 'bad guy' imago.
Hiermee wordt een stereotype volk ingeprent dat alleen maar veel
wodka drinkt, arm en corrupt is met veel sneeuw. Weinigen
bedenken nog dat alléén maar slecht statistisch niet mogelijk is.
Opwarming van de aarde op slimme momenten bevestigen, zoals
tijdens hoog zomer of hittegolven, of tijdens rampen en grote
depressies. Discussies t.a.v. de IPCC en haar conclusies naar
verhouding weinig publiceren.
Zo veel mogelijk locaties van McDonalds met dezelfde stijl van
panden. Relatief weinig tot nooit de slechtheid van dat voedsel in
detail uitzoeken en keer op keer uitzenden. Maar dat wel doen tegen
alcohol en tabakswaren, etc.
Blijvend een geloof als slecht bevestigen door met name bij excessen
met donkerder gekleurden daar onmiddellijk het geloof bij
vermelden. Niet de religie noemen als autochtonen betrokken zijn bij
geweld. Ook nooit vermelden dat Amerikaanse zwaar
top-gepolitiseerde baptistenpriesters al vanaf de jaren 50 (letterlijk)
oreren tegen Rusland, Islam en alles wat niet westers is, en dat velen
zelfs lid waren van de Klux Klux clan. 9/11 Was het uitglezen
moment om het politiek zwaar te misbruiken.
De indianen in vrijwel alle films tonen als agressief, terwijl de eerste
foto's en verslagen uiterst positief waren. Indianen leefden
voornamelijk van de Bisons en in zéér grote coöperatieve harmonie.
Slechts enkele recentere films laten die andere kant zien zoals
'Dancing with the Wolves. Dit gebeurde pas nadat de Amerikaanse
regering haar algemene excuses had uitgevaardigd.
CNN, BBC, Reuters en Times continu bevestigen als gezaghebbend.
Russia Today (RT) altijd benoemen als 'propaganda', en alternatieve
media benadrukken als complot-theoristen. Weinig zeggen dat media
hier uitsluitend verslaan vanuit westers perspectief en belang.
Een politieke maatregel of stroom altijd herhalend verkopen als dat
het 'goed is voor de economie en vrede', zoals vrijhandel en vrede
dankzij handel. Zeker niet vermelden dat vrijhandel een techniek is
voor het verder openzetten van deregulering, coöperatieve corruptie
en belastingontwijking en dat het een deur openzet voor goedkoop
grootgraaien naar b.v. aardse rijkdommen en super goedkope
voedselproductie. De desastreuze gevolgen voor de kleinere of lokale
ondernemers naar verhouding weinig tot nooit noemen.
In het herhalend bevestigen en weglaten zijn de Angel-Saksen zoals
in de VS, GB en Australië heer en meester. We zien dit overgenomen
door Nederlandse mainstream media (MSM). En al onze toppolitici
worden getraind door mannen zoals Kay van de Linden, Frits Wester
of zo'n pipo als Jack de Vries die zelfs Staatssecretaris van Defensie
werd.
De hersenwerking
Voor wat betreft hersenwerking is herhaling uitermate krachtig van
ca. 4 jaar.
Onderzoek bij mensen heeft aangetoond dat de hippocampus
(onderdeel van het brein) vooral betrokken is bij de verwerking en
transactie van nieuwe herinneringen die betrekking hebben op
bepaalde feiten of gebeurtenissen. Dit wordt ook wel het expliciete of
declaratieve geheugen genoemd. Daarbij is vooral ook de context van
gebeurtenissen cruciaal. Belangrijke impressies worden opgeslagen
via de hippocampus naar het lange termijngeheugen.
Het is niet exact berekend hoe lang de hippcampus gemiddeld
bewaart en doorstuurt, maar het zal uiteraard per persoon verschillen.
Echter zonder herhaling en repetitie verankeren impressies niet. De
informatie moet namelijk bioneurale verbindingen bouwen (letterlijk)
tussen hippocampus en lange termijngeheugen. Kennelijk is met het
volledige proces van informatieopslag in de hersenen een relatief
lange periode gemoeid. Een gebeurtenis die bijvoorbeeld een jaar
geleden heeft plaatsgevonden, is dan mogelijk nog niet verankerd in
het langetermijngeheugen. Een traumatische ervaring, of één met
veel stress of juist hoge euforie nestelt zich relatief snel, maar
transporteert hoofdzakelijk naar het onbewuste deel volgens Freud en
Jung. Het verklaart waarom mensen met zulke ervaringen moeite
hebben met exacte details, maar toch dagelijks meedragen. Is een
gebeurtenis zodanig ernstig dat het lichaam wordt verminkt of
misbruikt, dan wordt dit wèl blijvend met details direct in het
geheugen gegrift a.g.v. een vorm van aanraking. Daarom is aanraking
ook zo enorm sterk in commerciële doeleinden.
De hippocampus is volgroeid na ca. 4 jaar en verklaart waarom
vroegere herinneringen zéér moeilijk zijn of simpelweg afwezig. De
allervroegste herinneringen van de meest bijzondere mensen zijn niet
van vóór ca. 1,5 jaar, ofwel 18 maanden.
De methode van Propaganda d.m.v. herhaling is gericht op
geheugenverversing van de hippocampus waardoor de informatie
zich uiteindelijk inprent in het lange termijngeheugen en dus blijvend
wordt bewaard.
De hippocampus speelt ook een belangrijke rol bij het vrijgeven van
eerste reactieve impulsen zoals euforie, woede, haat en jaloezie onder
stressfactoren. Als eenmaal ingeprente info plotseling sterk wordt
bekrachtigd, treedt een eerste reactie van vreugde, euforie en
bevestiging op: juigen of 'zie je wel'. Maar als info in het geheugen
sterk indringende tegenstellingen te verwerken krijgt, kan het ook
direct uiten in woede of hatelijke opmerkingen. Anders is ook waar.
Als eerst een relatief negatief beeld van iets heerste (niet van het
niveau van haat of afgrijsen), kan een sterk tegenbeeld dat walging
oproept direct omslaan in een sterk positief beeld. Als dit herhaald
blijft, wordt dat aanvankelijke negatieve beeld permanent opgeslagen
als overwegend sterk positief. Waren de VS eerst de 'bad guy'. Dan
zijn ze opeens geweldig.
Zo kan een aanvankelijk slechte 1ste indruk ongedaan worden
gemaakt door ca. 4-6 weken te wachten om vervolgens te komen met
een verpletterende goede indruk.
Politici met ambities maken er sluw misbruik van alsook dat veel
informatie in de media wordt weggelaten. Als ze redelijk kort voor
hun terugtreding niet al te populair werden, maar ook weer niet zo
dat ze door het publiek uitgespuugd werden, blijven ze b.v. een jaar
uit het nieuws (check het zelf maar). Vervolgens krijgen ze ergens
een toppositie, maar hun nieuwe grote invloed wordt niet onthuld.
Als het goed verloopt, kunnen mensen zich voornamelijk nog de tijd
herinneren dat ze nog wel redelijk populair waren, zo zou de
media-communicatie-propaganda moeten werken...
Mensen zijn tegenwoordig minder op hun achterhoofd gevallen.
Toch, bij een overgrote massa komen veel politici er zo het
gemakkelijkst mee weg. Denk aan Balkenende, Wouter Bos, De
Hoop Scheffer, Eurlings, maar zelfs ook Clinton. Zalm had echter
zó'n sterk beeld opgebouwd dat ie het risico wel aandurfde al weer
redelijk vlot over te stappen naar DSB en later ABN... om orde op
zaken te stellen... (ahem). Met mannen als George Bush of Ad
Melkert komt het publiekelijk nooit meer goed. Ze werden echt
uitgespuugd en nog altijd gehaat.
Waan en verslaving
Een waan is een niet met algemeen geaccepteerde opvattingen en/of
ideeën overeenkomend denkbeeld, waarvan men niet af te brengen is
met enig logisch redeneren.
Freud zei hierover:
"Wenn die Menschen an etwas glauben wird nichts in jede Grad
ihere Meinung ändern".
Ofwel, als de mensen eenmaal in iets geloven brengt niets of niemand
hen daar nog vanaf.
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal
van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze
gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten.
De propagandamachine misbruikt deze gegevens ernstig d.m.v
eenzijdige herhalingen met weglating van de andere kant. En
Repetitie spiraalt waan en verslaving omhoog.
Voorbeelden
Rusland is slecht, een happy meal is leuk voor kinderen, Islam is een
slecht geloof, altijd de Tv aan, het stereotype dat joden niet te
vertrouwen zouden zijn, McDonalds, het niet los kunnen laten van
een computerspel, Coca Cola, macht zonder al te veel oppositie of
tegengeluid, snel veel geld zonder zichtbare consequenties, een
obsessieve hobby, koffie, stereotypen zoals Belgen zijn dom, Grieken
zijn lui en corrupt, etc.
Om de massa grootschalig impregnerend definitief voor te liegen, na
eindeloze herhaling via mainstream media (MSM), is een
woordvoerder nodig met groot aanzien en respect. Tijdens WWII was
dit Hitler, maar vóór de laatste inval in Irak was dit Colin Powell. Hij
loog willens en wetens tegen de VN om in actie te komen tegen
Saddam Hoessein die biochemische en chemische wapens zou
hebben ontwikkeld. Achter hem had hij een persoon geplaatst die zijn
houding steeds kopieerde. De media besteedde voordien
voornamelijk aandacht aan het repeterende geluid over de 'weapons
of mass destructions' van Hoessein en vrijwel niet aan de vele
waarnemers die helemaal nooit iets hadden gevonden.
Bush poneerde de zwart-wit-stelling: 'wie niet voor ons is, is tegen
ons' tijdens het trauma van 9/11 en spiraalde daarmee haatgevoelens
omhoog. Hij bleef uiten dat de VS direct kon worden aangevallen met
gifgassen en nucleaire wapens uit Irak, terwijl het een groot leugen
was.
Rutte maakt zich groot en breed achter een desk en gebruikt woorden
als 'iedereen', 'groot', 'banen', beloofde iedereen zelfs 1000 Euro.
Timmermans acteert met emoties en krokodillentranen, en verstaat
de snelle kunst van herhalende 'hernoeming'. Samson's techniek is om
heel veel te beloven met veel emoties, herhaalt continu 'eerlijk delen'
en verwijst naar z'n groene achtergrond. Hij is wat minder handig met
propaganda, maar daarvoor heeft hij Timmermans.
Direct na de ramp van MH17, hernoemen alle media continu
eenduidig de separatisten als rebellen, noemen alleen de
Buk-installaties van de 'rebellen', laten weg dat het Oekraïnse leger er
20 heeft en hernoemt bescherming van de waarnemers en
onderzoekers door de separatisten als 'de rebellen verhinderen...' (Dit
heb ik direct uit de hand van iemand die ingezet wordt voor de ramp).
Zij vraagt zich af waarom alle media hier continu liegen... Terwijl
Russia Today (RT) het verhaal juist vertelt, toch interessant.
T.a.v. ISIS is weggelaten dat de VS al jaren Cleaning en Security
uitbesteedt d.m.v. aanbesteding. De mainstream media (MSM) leggen
de term 'wahabisten' niet uit en vertellen niet dat Al Qaida de
Syrische rebellen vormen, opgeleid en gefinancierd via interventie
van de CIA. Ook wordt niet verteld dat ISIS ontstond uit de
wahabisten die wonen in de landen Kuweit, Saoedi-Arabië en Qatar
waar ook de Amerikaanse Cleaning en Security businesses zitten en
grootschalige westerse banken. Tevens worden de opleidingsbases in
Jordanië en Libanon niet uitgelegd en onthouden de MSM termen als
PNAC, IASPS en Clean Break. De politieke geschiedenis van
neocons en zionisme wordt niet uitgelegd... etc.
Waan en verslaving zet mensen sterk tegen elkaar op en maakt
primate reacties los bij tegengeluiden.
Als mensen het niet effectief (kunnen) doorzien is het effect bij
confrontatie van waan en verslaving, repressie en ontkenning in
combinatie met andere toegepaste propagandatechnieken. Doorzien
mensen de manipulatie direct dan volgt echter hoon, gelach. Cynisme
is daarbij vorm van blijvend ingeprent wantrouwen, of (vooral in
Angelsaksische landen) een vorm van humor.
Confrontatie waarbij men niet meer kan verschuilen achter
ontkenning of kan vluchten, of bij grootschalige tegengeluiden
ontaardt vaak in een woede-uitbarsting, of massale snelle
overschreeuwing om de realiteit alsnog weg te willen drukken.
Observerend en kopiërend leren
Tot de leeftijd van ca. 23 zijn hersenen niet volgroeit en is kopiëren
via observatie de sterkste wijze om dingen aan te leren.
D.m.v. voorgaande methoden kan dit zelfs leiden tot mensen die
behoorlijk obsessief in een fantasiewereld leven. Die mensen zijn
relatief veel aanwezig in de populatie vanuit gezinnen en omgevingen
waarin irrealiteit van kinderen en pubers sterk werd gevoed met
opkomst van commerciële media, grove en obscene films gedurende
de jaren 90 en algemene materiële overvloed, zonder sterke
corrigerende invloeden. Volgens zulk onderzoek leeft een relatief
groot deel van de generatie die toen opgroeide sterk met een
verstoord ego waar ze moeilijk uit te halen zijn zonder dat hun
zelfbeeld traumatisch wordt geschaad. Een grote populatie uit die
generatie leeft sterk in een eigen wereld en wordt woedend als dingen
niet gebeuren zoals gedacht.
Rolmodellen worden gekopieerd bij versterkt gestimulatie door
mainstream entertainment en media.
Een voorbeeld van totaal uit de hand gelopen 'kopiëren' is het
bloedbad op de Columbine Highschool in 1999 in de staat Colorado.
Schutter Eric David Harris, zoon van een piloot van de US Air Force,
moest vaak verhuizen en isoleerde zo sociaal totdat zijn vader
pensioneerde. Eric speelde in afzondering vaak het spel Doom
waarbij virtuele mensen in een gang domweg worden neergeknald.
Nadat hij vaak geplaagd was op school verscheen hij vol
wraakgevoelens met een wapen van zijn vader en begon in het wilde
weg te schieten.
Het toppunt van totaal zieke propaganda is de in zieke film waarin
klasgenoten zitten te juichen als rolmodel DeCaprio de plaaggeesten
van de highschool één voor één afknalt in de klassen, in de flim
'Basket Ball Diarees', 1995.
Slechte invloeden door Amerikaanse mainstream entertainment kreeg
een vogelvlucht vanaf medio jaren 80. Dit werd geopend met
Michael Jackson die transformeerde van 'cute kid' naar 'bad boy' en
obscene artiest. De grote vraag is waarom, maar veel films en
artiesten zitten vanaf die tijd steeds voller met zéér obscene teksten,
beelden en geweld. Vanaf medio jaren 90 worden tekst en beelden
van hip hop-artiesten zoals 50 cents, Lil Wayne.., geïdioliseerde
terugkerende thema's zoals 'obscenety, steal, pimp, sociopath,
misogynist, violence, drug addiction, promiscuous'.
In de computerspellen vanaf de jaren 90 vinden we die patronen
eveneens terug en grafisch steeds gedetailleerder en explicieter.
In Nederland hebben we artiesten als Ali B. We zien hem continu in
commercials en praatprogramma's met onrealistisch inbrekend
disrespect, indiscretie met humor. Zelfs in situaties waarin hij een
verzorgende verantwoordelijk rol heeft t.a.v. een baby, hangt hij aan
de telefoon voor raad met behoorlijk Marokkaans geaccentueerde en
zéér verruwd indiscreet taalgebruik. In de echte wereld zijn zulke
handelingen de grootst mogelijke ruwe en van elke empathie
losgekoppelde acties die maar mogelijk zijn. Ali B versterkt daarbij
eigenlijk het beeld van het 'Marokkaanse rot joch' in huiselijke
situaties. M.a.w., 'je mag thuis al een brutaal rot joch zijn, geen
probleem', zo stelt hij het eigenlijk voor. Ali B wordt op geen
enkele wijze gecorrigeerd, en alleen maar gestimuleerd.
Of denk aan 'Fokke en Sukke' bij DWDD die ook kleine kinderen
kunnen zien.
Andere zéér immorele programma's voor kinderen zijn b.v. 'South
Park' en 'Beavis and Butt-head', beiden van MTV Networks (Viacom,
eigendom van Sumner Redstone, zionist).
Disney werd zelfs controversieel. Wie goed kijkt naar de films ziet
altijd geweld, agressie en zéér slechte dingen. De Disney
animatie-film Aladdin werd door kinden vaak eng gevonden, als
voorbeeld. Eigenaar is eveneens een zionist, Walt Disney.
En wat te denken over spellen als 'monopoly' en 'Risk', waar het
draait om méér en méér en waar totaal bezit de winnaar oplevert. Of
'Cluedo' waar het draait om moord. Ze zijn ontwikkeld door de
Amerikaanse Parker Brothers. Hun idee was dat enig moraal en
waarden er niet toe deden. Wie is niet opgegroeid met die spelen. Het
voedt in feite het idee van bezit, geld, méér en agressie al vanaf de
jonge kinderjaren.
Uiteraard zullen velen referen naar de jaren 60 waarin obsceniteit
mainstream gevonden werd door de generatie van toen. Denk aan het
effect van The Beatles, Rolling Stones, etc. Toch is er een verschil. In
die tijd werden populaties niet continu aan herinnerd en hadden
momenten van relatieve rustperiodes tussen 'exposures'.
Vandaag de dag zijn de media alom voortdurend op een of ander
scherm aanwezig en wordt men continu herinnerd.
Sterk effect
Observatie en kopiëren hebben groot effect op mode, gedrag en
waarden. Eerst opgeslagen in de hippocampus en later in het lange
termijngeheugen.
Kopiëren kinderen ook politici, gelikte mannetjesmakers en
manipulerende, inconsequente rolmodellen? Voor kinderen is de
manipulatie nog lastig te doorzien, maar toch vertonen kinderen al
vanaf ca. het 4de jaar tekenen van slimme simpele misleiding als
voorbeelden aanwezig zijn die verder versterkt ontwikkelen als
corrigerende factoren te veel uitblijven. Kinderen zijn prima in staat
ouders in een winkel te lokken door hen te duiden op eerder door hen
geuite behoeften. Vervolgens gaat het het kind er om, om ook tot
koop over te gaan wat hetzelf in 1ste instantie aan behoefte had.
Vanaf Hbo-niveau is 'manipulatie' al sinds de introductie van
Amerikaanse vertaalde boeken lesstof in studierichtingen als
'communicatie', 'international business and relations' en 'master of
business'. In zulke cursussen worden manipulatie, PR en propaganda
actief aangeleerd, maar ook in vele richtingen vanaf HBO. Diepziek !
Hoe kan het dat je in een maatschappij als China kinderen altijd
coöperatief ziet spelen met nooit ruzie, mensen altijd blij zijn en
lachen, altijd zéér respectvol en behulpzaam zijn. Je hoeft letterlijk
nergens bang te zijn voor diefstal want is hoogst onrespectvol. Zeker
de Chinese cultuur heeft ook mindere kanten, maar Europese en
Amerikaanse media, entertainment en politieke invloeden worden
uitermate actief centraal buiten de deur gehouden. Dit is natuurlijk
een vorm van ondemocratische censuur waar vele Chinezen niet zo
blij mee zijn, maar het illustreert in dit geval enkel hoe groot de
invloed is van afwezigheid van immorele content en rolmodellen.
Een oud chinees spreekwoord zegt: 'wie het raam openzet, ontvangt
ongedierte'.
Daarin zit een grote kern van waarheid.
Afleiding en ontkenning
Vooral sport, ditjes en datjes en aanhoudende leugens om ontsteltenis
te creëren houden mensen uit de realiteit en nieuws dat er echt toe
doet. Maandenlang gezeur over Sinterklaas en zwarte piet, wekenlang
gedoe over Lance Armstrong, de wielersport en doping, de dood van
Witney Houston, een WK-finale op 15 juli 2014, MH17, McDonalds
met ballenbak en happy meal.
De onderliggende truck is soms te doorzien maar gaat ook velen
malen verder dan menigeen ooit zou kunnen denken.
Voorbeelden
Als je als kind vanaf 4 jaar de ballenbak bij McDonalds en happy
meal met het speeltje repeterend leuk vindt dan 'hebben we je voor
de rest van je leven'. Eveneens toont een Amerikaanse studie van 8
McDonalds-burgers ziektekiemen bevatten zoals Sarocytis, uitend in
pijnlijke spieren of een pijnlijke hartspier. Hierover lezen we in de
MSM niets en zeker niet in herhalende zin.
Als je een grote fan wordt van volkssport zoals voetbal, dan is de
kans kleiner dat je véél tijd neemt om langdurig te studeren en
verdiepen in daadwerkelijke context die geopolitiek een cruciale
game changer is, en het houdt je weg van diepgrondige
waarheidsvinding zoals diepsmerige politieke werkelijkheid. De kans
is groot dat je in aangeleerde impulsieve stereotypen blijft reageren
zonder diepgang en de MSM blijft aannemen als waar, want is het
gemakkelijkst en het snelst.
Dat is allemaal nog wel te doorzien, maar een zéér geavanceerde is
deze:
marketeers weten via de psychoanalyse dat aanraking een gevoel van
bezit, behoud en intimiteit opwekt bij veel mensen, dus eerder een wil
om te hebben, verantwoordelijkheid en genegenheid kweekt. Het is
een zéér krachtige tool. Als het product ook nog eens wordt
aangeboden met een gemoedelijke stijl en een leuke prijs dan is de
campagne compleet.
Daarom ook werden de smartphones en tablets plotseling zó
ontstellend snel gewild. Die geven een soort gevoel van intimiteit en
genegenheid in de hand; ze raken ons persoonlijk en we verbinden
ons er mee. Echt een krachtige tool zijn tablets echter niet. Ze wèl
zijn slechts onderdeel van superslimme marketingtechniek.
Wat doen politici op campagne. Ze delen gratis leuke en gezellige
dingen uit op straat en doen opeens gezellig.
Natuurlijk, mensen hebben ontspanning zéér nodig, maar het aantal
dagelijke prikkels van afleiding en ontkenning zijn compleet uit
balans.
En wat is het echte nieuws:
In 2013 leefden ca. 278.000 mensen in Haïti nog steeds in tenten na
de aardbeving van 2010.
Op 17 juli 2014 hervatte het IDF masale destructie van de Gaza als
nooit tevoren. Dit is de dag van MH17. Die hype met enorme
misinformatie houdt aan vanwege emoties en ontstellende veel
disinformatie door alle media. Dat de regio Donetsk grote voorraden
schaliegas heeft waarvoor Shell en Chevron een jaar eerder grote
contracten tekenden met ook Rutte, en waarvan de zoon van vice
president Joe Biden kort daarna juridisch directeur werd van het
exploiterende bedrijf, blijft uit het nieuws. De afgezette president van
Oekraïne zag niets in het associatieverdrag met de EU en koos voor
Rusland. De aandacht lag volledig op de onrusten op het Maidan
plein, en later MH17. De gehele achterliggende smerige westerse
politiek over Oekraïne met inzet van de CIA en neo-nazi's blijft in het
geheel uit het nieuws. U kunt dat hier teruglezen Oekraine en Massa
Bedrog.
Op 15 juli 2014 (dag van de WK-finale) tekenen Rusland, China,
Brazilië, Zuid-Afrika en India voor de oprichting van tegenhangers
van het IMF en Wereldbank met eigen handelsmunten zoals de Rubel
en Yuan. Dit heeft enorme gevolgen en is een game changer voor de
geopolitieke relaties en wereldhandel met die landen. Demonisatie
van landen zoals Rusland is daarom gemakkelijk. Immers, die landen
zetten de petrodollar voor bilaterale handel buiten spel en dit heeft
grote gevolgen voor het westen, met name stagneert dat groei en als
de petrodollar nog verder wordt 'buitengegooid' valt het gehele
westerse financiële kaartenhuis in elkaar.
Bekend wordt dat Coca Cola met al haar labels zoals 7-up wereldwijd
verantwoordelijk is voor méér dan 10% van alle plastic flessen die
rondzwerven in de oceanen. Vervuiling door plastic in oceanen is een
groot probleem geworden. Daarover horen we slechts af toe iets.
Enzovoorts
Klassiek en operant conditioneren
Dit is het noemen of oproepen van een term waarbij onmiddellijk een
gehele context in het geheugen wordt opgeroepen die eerder
gedurende ons leven in fragmenten herhalend werd aangeboden, keer
op keer gedurende een lange tijd.
Het effect is bijzonder bizar, namelijk dat de mainstream
entertainment en media, zoals we ze hebben leren kennen, zéér diep
geworteld in ons geheugen zitten zonder echte wil anders te leren
kennen.
Hieruit ontstaan zelfs liedjes uit Pizza Hut.... McDonald's
Voorbeelden
Rusland
Corruptie, arm, gemeen, biased, Putin (vijand, corrupt, KGB, niet te
vertrouwen), hard, sneeuw, vodka, vijand....
McDonalds
Burger menu's, french fries, cola, happy meal, speeltjes, ballenbak,
leuk, liedje, verjaardag, snel....
Iran of midden-oosten
Islam, slecht, expanderend, achterlijk, dictators, geen vrijheid,
haat-imams, vijand…
Disney
Pretpark, leuke tijd, gezellig, Mickey Mouse, film kijken, cola, chips,
french fries…
ISIS
'Iedereen' had het oordeel al direct klaar zonder open blik, en die
term versterkt de al bestaand haat t.a.v. de term 'Midden-Oosten'.
Hoge concentratie en cases
Paramount Pictures, Universal, Time Warner, Disney, McDonalds,
Pizza Hut, Fox, Warner Bros, MGM, United Artists, CNN, BBC,
NPO, RTLgroup, Sanoma, Reed, Bertelsmann, GE, Al Jazeera….
Nog geen 20 namen die al verantwoordelijk zijn voor méér dan 50%
van de totale invloed op ons brein. Hun eigenaren en directies
vormen een indringend netwerk van business, media, entertainment
en politiek.
In de VS zijn de links directer. In Nederland meer verdekt. Sommige
koppelingen zijn zéér duidelijk zoals Bertelsmann Media met
Aart-Jan de Geus van het CDA en lid van CDA-strategisch overleg,
Henk Hagoort van de NPO, maar in Nederland is het slim verscholen.
Daarvoor moetenr we verder zoeken, maar we hebben een
kerngroep: NPO,
Bertelsmann Media (RTL),
Sanoma Media,
Wegener,
De Persgoep fam. van Thillo,
Telegraaf Media Groep, Reed Business Media, Egeria fam.
Brenninkmeijer (NRC). Zij hebben de duizelingwekkende lijst van
zowat alle bekende namen aan zenders, kanalen, kranten, bladen en
magazines in handen. Noem er één, en u vindt het in hun portfolio.
Hoofdredacteuren zijn georganiseerd in het Genootschap van
Hoofdredacteuren.
Voorzitter is de ultra-rechtse hoofdredacteur van Elsevier, Arendo
Joustra (ex-ultra rechtse Volkskrant, pro-EU). Een enge 'club' die
bepaalt wat u en ik zullen zien lezen en wat niet.
Waarom kijken we geen Indiase Bollywood films? Omdat we die
vrijwel nooit gezien hebben en daarin niet zijn geconditioneerd. Het
roept weinig op en kunnen ons er weinig van voorstellen; wellicht
mensen in 'rare' kledij die ons ding niet zijn... maar we weten het
eigenlijk niet.
Apart is de case van Pim Fortuyn. Het is bizar hoe dat werd
opgebouwd waarbij bijna een compleet volk 'verslaafd' werd.
Aanvankelijk was hij columnist bij Elsevier. Dit opinieblad is opgezet
naar direct voorbeeld van Time Magazine, een zéér rechts blad
waarin altijd al sterk gepolariseerd werd vanwege neoconservatieve
en rechts liberale achtergrond. In Elsevier haalde Fortuyn vaak al fel
uit naar allochtonen, en Elsevier publiceerde al vanaf de jaren 90
polariserende stukken over die bevolkingsgroep. Na oprichting van
een politieke partij werd Kay van de Linden (opgeleid in de VS bij Al
Gore) z'n mannetjesmaker. Diepgaande interviews en politieke
debatten vonden doorgaans plaats o.l.v. Witteman, en zo ook het
befaamde debat waarin Melkert ten onder zou gaan. Witteman komt
van Elsevier…
Een goede case zijn ook de Muppet Shows en films. Die werden
aanvankelijk onafhankelijk geproduceerd door bedenker wijlen Jim
Henson, zoals ook Sesamstraat. Het waren zéér vriendelijke
programma's met uitsluitend overwegend leuke dingen. In 2004 zijn
de rechten verkocht aan Disney. En wat zien we.. In 2005 komt 'The
Muppets' Wizard of Oz' uit. Dit is gebaseerd op het gelijkluidende
Amerikaanse sprookje van Disney waar alle Amerikaanse kinderen
mee opgroeien en hier wat minder bekend is. De sfeer is continu
gericht op slecht-goed en morele agressie, typisch Disney. In 2014
komt de flim uit 'Muppets most wanted'... De sfeer is niet leuk en erg
ongezellig, continu grimmig. Het is een flop, omdat het voornamelijk
gaat over agressie en slechte dingen... Niet des Muppets, en de winst
blijft steken op 23 miljoen... Dat lijkt veel, maar de laatste Bond film
bracht 1,1 miljard op.
Het zijn in elk geval de media die een alomvattend platform bieden
en kunnen maken of breken.. En mensen raken verslaafd a.g.v.
decennia herhaling en uiteraard gaf ook 9/11 een enorme extra
gelegenheid om kolen op het vuur te gooien... Publiek werd enorm
misleid in Nederland, en ook door Bush. De Hoop Scheffer (CDA)
werd secretaris Generaal van de NATO nadat hij Bush had bezocht
op z'n ranch...en de oorlog tegen de Taliban begon (terwijl de CIA
eerder de Taliban had omgekocht om het Russische leger er uit te
werken, dit is bekend als 'operation cyclone').
Laatst werd De Hoop Scheffer weer van stal gehaald voor Tv waarin
hij ingezet werd als boze spreker tegen ISIS... Dan weet ik het wel...
Wat klopt hier niet...
Conclusies
Of we willen of niet, we zijn sterk beïnvloed door een kern en brede
mist van mainstream media, entertainment en commercie. Ze houden
ons weg van waarheidsvinding. Of het willens en wetens de intentie
is, lijkt haast op een complottheorie en zover wil ik niet gaan.
Feit is wèl dat het gebeurt en dat zakelijk-politieke topnetwerken
werken zoals ze werken, elkaar in stand houden, opzoeken,
doorschuiven en concentreren. Ik kan hier over meepraten en het
heeft ons gebracht waar we nu zijn. Dat is al ernstig genoeg.
Filters en rookwolken
De netwerken zijn hoog geconcentreerd vermengd in politiek, media,
commercie, christelijk en joods geloof. Als je je dat eenmaal
realiseert, besef je dat je ontstellend eenzijdig veel wordt afgeleid
door misinformatie, totaal verkeerde prioriteiten, nietigheden, leugens
en manipulatie en altijd vanuit en versterking van de westerse blik
met sterke verdrukking van andere geluiden. Dit heet 'filtering'.
Zelfs scholen en Universiteiten geven geen (complete) informatie
mee waar je echt wat aan hebt en verdraaien feiten zoals het ontstaan
van Israël, het financiële systeem, etc. Veel oudere mensen beseffen
bijvoorbeeld dat de kerk ze altijd dom en arm hebben gehouden,
vanwege de overmatige verplichte aandacht. Daarvoor in de plaats
kwam Tv, massa media en entertainment die in feite hetzelfde doen.
Petra Stienen, Nederlandse Arabiste en voormalig diplomaat, deed in
2011 ook een boekje open, aangezien zijzelf meemaakt hoe het er in
de media en politiek aan toegaat. Politici en media zouden volgens
haar er beter aan doen méér de waarheid te vertellen, omdat burgers
daar recht op hebben i.p.v. continu enorme rookgordijnen optrekken.
Waarom de onvoorwaardelijke steun aan Israël zoals de Amerikaanse
extreem rechts overheersende zionisten en neocons? Is het inderdaad
een emotioneel belang, een puur economische als 'Nederland de
koopman' of speelt iets groters. Als het puur economische belang zou
zijn waarom steunt Nederland dan niet de Palestijnen in Gaza waar
enorme gasvelden zijn gevonden...Dus spelen andere geopolitieke
belangen gekoppeld aan Amerikaanse politiek... zoals de petrodollar,
wapens, de grote energievoorraden, transportroutes... zeg dat dan...
Zij deed deze uitlating in een spraakmakende documentaire bij de
VPRO tegenlicht 'In de ban van Israel', tot op heden nog één van de
grote uitzonderingen op het gebied van tegengeluid.
Het toont slechts een minimien topje van de ijsberg in de situatie van
de VS. Eenzelfde diagram zou vrij eenvoudig gemaakt kunnen
worden van mediaconglomeratie hier in Nederland, Duitsland, GB,
Frankrijk en Australië.
Topjes van de ijsberg in Nederland zijn bekend zoals Frits Wester Hij
was mannetjesmaker van de door en doorcorrupte Elco Brinkman en
werd daarna politieke verslaggever waarin hij altijd als eerste de
miljoennota kreeg als een zgn. lek...
Zo lust ik er nog wel een paar. Hij trad ook zonder blikken of blozen
op bij de NPO, zoals in P&W, KvdB, DWDD, etc en verzorgt
mediatrainingen aan politici die hem welgevallen.
Wat te denken over ´Nieuwspoort´ een sociëteit waar
parlementariërs, persvoorlichters en journalisten elkaar informeel
treffen, aan de bar, de leestafel of in het restaurantgedeelte. Voor de
omgang met vertrouwelijk bedoelde gesprekken gelden regels. Voor
nieuwtjes die worden uitgewisseld geldt de zogeheten
Nieuwspoortcode: wat besproken wordt kan in de media worden
gebruikt, maar de bron blijft onvermeld, net als de plaats waar het
nieuws vandaan kwam. De code staat geregeld ter discussie maar
geldt nog steeds in het sociëteitsgedeelte. De code geldt niet in de
gedeelten van het gebouw waar bijvoorbeeld persconferenties
worden gegeven.
Dat is makkelijk scoren met zgn. 'lekken' van vertrouwelijke stukken
en het optrekken van rookgordijnen.
De voorzitter van Nieuwspoort komt van Trouw. Dit zou een
kwaliteitskrant moeten zijn, maar Trouw heeft sterk protestantse zéér
rechtse roots ontwikkeld zoals de zéér enge behoorlijk extreem rechts
protestantse neo-conservatives (neocons) in de VS en zionisten, en
publiceert al sinds jaar en dag grote stukken tegen Islam, zoals de
necons, Elsevier, etc. Het bestuur van Nieuwpoort wordt bijgestaan
door Genootschap van Hoofdredacteuren.
Voorzitter daarvan is de ultra-rechtse hoofdredacteur van Elsevier,
Arendo Joustra (ex-ultra rechtse Volkskrant, pro-EU). Trouw maakt
bovendien deel uit de 'Persgroep'. Dat conglomeraat is in handen van
de fam. van Thillo, ex Bertelsmann....
Allemaal een topje van de ijsberg, maar een feit is dat media en
politiek samen een 'gesloten piramide' vormen met een zéér
eenzijdige extreem rechtse westerse blik zoals in de VS, GB, België
en zelfs Frankrijk en Duitsland.
Politici en media hanteren al sinds jaar en dag commerciële en
propagerende technieken. Het gehele netwerk functioneert als een
filter en rookwolk. Dit was vóór en tijdens WWII al zo, maar met de
opkomst van massamedia sinds de jaren 80, opkomst van neocons,
rechts liberalisme, en commercie sinds dezelfde jaren en zionisme,
zijn we geland in een vergelijkbare situatie, maar ditmaal sterk
verdekt met toepassing van het totale scala van methoden...
Wat kunt u doen?
Allereerst sterk naar waarheidsvinding streven, ook al zijn de
boodschappen en beelden nog zo schokkend.
Deel uw feitelijke bevindingen.
Zet uw Tv gewoon uit en lees eventueel de mainstream media met
een andere blik, namelijk zie ze slechts als optie, maar bevraag ze
continu kritisch. Ga er niet van uit dat als hetzelfde wordt verteld in
de vele andere bladen, kanalen en merken het wel een kern van
waarheid moet hebben.
Vermijdt de nauwe blik van filters en rookwolken. Bekijk en lees
vooral ook alternatieve bronnen op internet. Kijk zelfs naar Russia
Today (RT) als alternatieve blik. Het zal best dat het aangestuurd met
centrale invloed, maar besef dat ze in elk geval door een andere bril
kijkt. Met die intentie werd RT ook opgezet. De gehele wereld
beschouwen vanuit Russisch perspectief. Al Jazeera is overigens geen
Arabische blik. Het wordt weliswaar gefinancierd door de Emir van
Qatar, maar is volledig opgezet door BBC-medewerkers. Al Jazeera
ziet zich als directe concurrent van de BBC; gedraagd zich daarom
identiek en toont veel van hetzelfde. Die kunt u dus direct overslaan.
Een goede andere blik is bijvoorbeeld het Turkse TRT (met
ondertiteling), die u vast ook wel op Youtube kunt vinden zoals RT.
Op Youtube is veel te vinden, maar helaas ook veel rommel. Ben
kritisch en selectief. Er zitten pareltjes bij. Documentaires en historie
die de mainstream media nooit zou tonen of niet meer uitzenden zoals
materiaal uit een vroegere decennia waar duidelijk al contexten
werden benoemd en bewezen, en die later ook zijn bewaarheid.
Vermijdt de stereotype complotdenkers, hoewel u ook weer moet
beseffen dat mensen die aan waarheidsvinding doen tegenwoordig
vaak als 'complotter' worden weggezet. Ben in elk geval selectief,
want te vaak hanteren ze vage verhalen over voorbeelden die al lang
niet meer aan de orde zijn. Ze brengen verwarring, vooral vaak van
Amerikaanse kant. Dat is jammer, want houden u te veel in het
verleden en weg van het heden.
Onderzoek wie wie kent in en tussen politiek, media en business, en
wat hun vele nevenfuncties zijn, wat hun vorige functies waren, bij
welke organisatie en houdt in de gaten naar welke functie en
organisatie ze vervolgens gaan met welke machtsbasis… Houdt in de
gaten welke topbezoeken ze afleggen, wanneer ze opeens weer in de
media verschijnen en wat ze zeggen. Dat zijn de duidelijkste
aanwijzingen van hoe netwerken in elkaar zitten en wat er werkelijk
speelt.
Tegenwoordig kan dit gemakkelijk via diverse wegen zoals
parlement.com, Wikipedia, Wikileaks, tweedekamer.nl,
cryptome.org (Snowden files), etc, etc…
Bron:http://moneycrisis.wordpress.com/
september 2014