Taqiyya in de Koran.
De koran zelf is een getuigenis van taqiyya. En daar God wordt beschouwd als de openbaarder
van deze verzen, is hij eigenlijk te beschouwen als de 'uitvinder' van de misleiding, wat absoluut
niet verwonderlijk is; Allah zelf staat immers in de koran omschreven als de beste maker, wat
'misleider' of 'samenzweerder' betekent.( koran 8.30: En toen zij die ongelovig zijn een aanslag
tegen u beramen om u vast te houden of u te doden of u uit te drijven. Maar zij beraamden en
God beraamde en God is de beste der beramers)
Het fenomeen 'misleiden 'heeft te maken met het feit dat de koran zowel vredevolle en tolerante
als gewelddadige en intolerante verzen bevat; verzen die elkaar duidelijk tegen spreken. De
koran is het enige 'heilige boek' waarvan de commentatoren een doctrine hebben ontwikkeld die
rekening houdt met deze zichtbare verschuiving van het ene gebod naar het andere,
tegengestelde gebod. De oelema waren verward over welke verzen moesten worden
geïmplementeerd in het shariawereldbeeld. Is dat bijvoorbeeld dat ene vers dat zegt dat er geen
dwang is in religie ( koran 2,256: Er is geen dwang in de godsdienst. De rechtgerichtheid is
duidelijk onderscheiden van de verdoling . Wie dan ongelovig is aan de Täghut en geloof in
God die grijpt het stevige handvat aan dat onverbrekelijk is. God is horend en wetend.), of zijn
het de verzen die moslims oproepen om alle ongelovigen te bevechten tot ze zich ofwel bekeren
tot of tenminste onderwerpen aan de islam( koran 8, 39: En bestrijd hen totdat er geen
verzoeking meer is en de godsdienst geheel God behoort. Indien zij dan ophouden dan is God
scherp ziende op wat zij bedrijven.) ? Om uit dit dilemma te geraken ontwikkelde de oelema de
leer van de opheffing ( naskh, ondersteund door koran 2, 106: Welk teken Wij ook afschaffen
of doen vergeten. Wij brengen iets daarvoor in de plaats of iets wat daaraan gelijk is. Weet gij
niet dat God over alle dingen machtig is?), die in essentie de verzen, die later werden
'geopenbaard' in Mohammeds carrière prioriteit geven boven eerdere verzen, en dit voor alle
verzen die elkaar tegen spreken. Om te bepalen welke verzen welke opheffen ontwikkelde zich
een religieuze wetenschap , die zich bezighoudt met de chronologie van de koranverzen.( gekend
als an-Nasikh wa'l Manukh, de opheffer van het opgehevene.
Maar waarom bestaat die contradictie eigenlijk? De algemene opvatting is dat, omdat
Mohammed met zijn gemeenschap in de vroege jaren van de islam zwaar in de minderheid was
en opzichte van de ongelovigen en de andersgelovigen, een boodschap van vrede en
co-existentie aangewezen was. Echter, nadat hij en de moslims in 622 waren uitgeweken naar
Medina en zowel in aantal als op militair vlak een serieuze macht vormde, werden de
gewelddadige en intolerante verzen langzaam maar zeker 'geopenbaard '( door God
neergezonden), steeds volgens de groeiende mogelijkheden van de islam. In juridische teksten
zijn deze groeiende mogelijkheden van de islam onderverdeeld in de stadia : passief blijven ten
opzichte van agressie, de toelating om terug te vechten tegen agressors, het bevel om te vechten
tegen agressors, het bevel om te strijden tegen alle niet-moslims, of deze hen nu agressief
bejegenen of niet. De groeiende macht van moslims is de enige variabele die deze graduele
verandering van aanpak verklaart. Andere islamgeleerden proberen deze harde waarheid te
verdoezelen door te stellen dat de koran gedurende een periode van 22 jaar geleidelijk werd
geopenbaard, van passieve en spirituele verzen tot wettelijke voorschriften en bevelen om
geloof te verspreiden door middel van jihad en verovering, en dit om jonge moslimbekeerlingen
de kans te geven op een niet-bruuske manier kennis te laten nemen van de voorschriften van de
islam; opdat ze dus niet ontmoedigd zouden worden door dramatische verplichtingen die in
latere verzen zouden verschijnen. De verzen die werden geopenbaard tegen het einde van de
carrière van Mohammed, zoals "je moet oorlog voeren ook al haat je het," Koran 2.216(212) U
is voorgeschreven te strijden ook al is het met tegenzin
zouden volgens hen niet op zijn plaats zijn geweest wanneer oorlog eigenlijk niet aan de orde
was.
De 'Medinaverzen' zetten moslims dus aan om - nu ze toch de mogelijkheid hadden- over te gaan
tot de aanval. Volgens deze opvatting, die standaard is bij de oelema, kan men alleen
concluderen dat de vredelievende 'Mekkaverzen ' eigenlijk een misleidend plan waren om de
islam de tijd te geven totdat hij voldoende sterk was om dan zijn jihadistische 'ware 'verzen te
implementeren. Of, zoals oorspronkelijk begrepen en uitgevoerd door moslims zelf: wanneer ze
zelf zwak en in de minderheid zijn moeten ze preken en zich gedragen volgens de Mekkaverzen
(vrede en tolerantie); wanneer ze sterk zijn moeten ze ten aanval trekken volgens de
Medinaverzen ( oorlog en verovering). De plotse wendingen in de islamitische geschiedenis zijn
een bewijs van deze dualiteit, wat het best kan worden aangetoond met het populaire
islamitische begrip jihad. Gebaseerd op de Hadith moet de jihad indien mogelijk door middel
van de hand( geweld) geschieden, indien niet mogelijk door middel van de tong( preken) , en
indien dat niet mogelijk is met het hart of met iemands intenties.
Een moslim collega van me maakte dit ooit duidelijk tijdens een 'casual 'doch onthullende
conversatie- na hem gedetailleerd al deze problematische doctrines die het moslims mogelijk
maken om vrede vol samen te leven met ongelovigen - jihad, loyaliteit en vijandigheid
, het goede opleggen en het slechte verbieden- te hebben uitgelegd, vroeg ik scherp hoe en
waarom hij als moslim ze zelf niet handhaafde. Hij bleef rond de pot draaien en wees mij op de
vredelievende en tolerante verzen. In de veronderstelling dat hij zich niet echt bewust was van
zulke mysterieuz doctrines als 'opheffing, ' begon ik hem (vrij triomfantelijk) het verschil uit te
leggen tussen (tolerante) Mekkaverzen en ( intolerante) Medinaverzen, en hoe de laatste de
vorige ophieven. Hij glimlachte enkel maar zei: "Ik weet het, maar ik leef op dit moment in
Mekka. Niet zoals zijn zwakke en bij minderheden horende profeet tussen een ongelovige
meerderheid in Mekka, voelt ook hij zich- opdat hij zou overleven- verplicht om vrede en
vredevols samen te leven met de ongelovige meerderheid van Amerika.
Bron: Islam, oorlog en misleiding: het concept 'taqiyya'. van Raymond Ibrahim.
juni 2013