Wat nu.... doping?
In aansluiting op het gedoe rondom de charlatan Lance Armstrong komen er nu geluiden van mensen, die menen dat doping noodzakelijk is om - bijvoorbeeld -een Tour de France of een andere grote ronde te kunnen winnen.
Lance Armstrong zelf heeft nimmer een ander grote ronde dan de Tour gereden, behalve dan de ronde van Zwitserland, met het oogmerk door middel daarvan te oefenen voor de Tour de France.
De Vuelta of de Giro zijn daartoe nimmer door hem misbruikt.
In het kader van het verdedigen van de fraude van Lance Armstrong werd ook geopperd, dat er zonder doping geen grote ronde kan worden gewonnen.
Lariekoek.
Tijdens de eerste Tour de France, in 1903, bestond de 'doping ' uit een grote biefstuk, een hele worst, een glas wijn (soms iets meer dan 1) en brood.
Maar de renners van toen, 60 stuks, waren dan ook echte mannen en geen kneusjes die tot in hun tenen worden verwend en die na een val naar huis gaan.
Vanzelfsprekend zijn er uitzondering op deze Nederlandse kneuzen van renners, maar die zijn op één hand te tellen.
1903.
De eerste Tour De France gaat van start.
60 renners en een afstand, af te leggen in 6 etappes, van 2428 kilometer.
Uitslag eerste etappe van Parijs naar Lyon( 467 kilometer)
1. Maurice Garin
Tweede etappe van Lyon naar Marseille ( 374 kilometer)
1. Hippolyte Aucouuturier
Derde Etappe van Marseille naar Toulouse( 434 kilometer)
1. Hippolyte Aucouturier
Vierde etappen van Toulouse naar Bordeaux ( 268 kilometer)
1. Charles Laeser
Vijfde etappe van Bordeaux naar Nantes ( 268 kilometer)
1. Maurice Garin
Zesde en laatste etappe van Nantes naar Ville d'Avray (460 kilometer)
1. Maurice Garin.
Algemeen klassement:
1 Maurice Garin. 94 uur en 33 minuten
(Dat is meer dan 15 uur per dag op de fiets , zonder doping , maar wel met worst, biefstuk, spek en wijn.)
Net als voor gereedschap moesten de renners ook zelf voor water zorgen.
Er waren onderweg wel enige controleposten, maar dat waren geen bevoorradingsschuren.
Ook waren de renners veel meer avonturiers dan nu.
Frankrijk moest nog aan een spektakel als de Tour de France wennen.
In de eeuwig- sluimerende dorpjes en gehuchten ontstaat paniek als de Tour passeert.
Boeren slaan met stokken op de ruggen van de renners, omdat hun vee door het rumoer onrustig wordt en hun koeien dientengevolge mogelijk minder melk leveren.
De entourage is sober, de wegen zijn deels onbegaanbaar en gedurende de nacht onverlicht, de zwabberende sombere kleding is zonder enige design, de petten ogen boers en de weinige supporters gedragen zich her en der als barbaren.
Het zijn taaie, welhaast gelooide lichamen, die onder barre omstandigheden achter de duizenden goudfranken aanjagen.
De Tour de France van 1904 was al niet veel beter dan de eerste.
Ook hier is de afstand gelijk aan die van de eerste, 2428 kilometer, in zes etappes.
In de Tour de France van 1905 komt er verandering in de afstand( 2994 kilometer) en het aantal etappes( 11)
Etappe 1: Parijs naar Nancy, 340 kilometer . Winnaar Louis Trousselier.
Etappe 2: Nancy naar Besançon, 229 kilometer. Winnaar Louis Trousselier.
Etappe 3: Besançon naar Grenoble, 372 kilometer. Winnaar Louis Trouselier.
Etappe 4: Grenoble naar Toulon, 342 kilometer. Hippolyte Autcoutulier
Etappe 5 Toulon naar Nîmes, 192 kilometer. Winnaar Louis Trousselier.
Etappe 6 Nîmes naar Toulouse, 307 kilometer. Winnaar Jean Baptiste Dortignacq.
Etappe 7: Toulouse naar Bordeaux, 269 kilometer. Winnaar Louis Trousselier.
Etappe 8 Bordeaux naar La Rochelle, 257 kilometer. Winnaar Hippolyte Autcoutulier.
Etappe 9: La Rochelle naar Rennes, 266 kilometer. Winnaar Louis Trousselier.
Etappe 10: Rennes naar Caen, 168 kilometer. Winnaar Jean Baptiste Dortignacq.
Etappe 11: Caen naar Parijs, 253 kilometer. Winnaar Jean Baptiste Dortignacq.
Winnaar eindklassement: Louis Trousselier.
Een nog wat hinderlijk bijkomstigheid was het feit, dat er uitsluitend op de grote wegen bestrating lag en dat derhalve 90 procent van een etappe ging over zand en modderpaden.
Indien de huidige renners eens van een zandweg gebruik moeten maken gaan er meteen stemmen op, dat dit niet meer kan in deze tijd.
Van 1904 tot 1938 kon dat wel, maar dat waren dan ook echte kerels.
Bron: De bijbel van de Tour de France door Jean Nelissen.
Dag.
februari 2013