EU sluit stiekem een verdrag dat onze manier van leven verandert
We leven in een tijd van politicide: de democratische politiek wordt langzaam afgeschaft
De EU onderhandelt met de VS over een vrijhandelsverdrag dat die ingrijpt in onze manier van
leven. Vrijwel niemand weet er van en de onderhandelingen zijn geheim. Zo wordt de democratie
langzaam afgeschaft, aldus Thierry Baudet en Bastiaan Rijpkema.
Niemand heeft het erover, maar aanstaande maandag (16 december) gaat de derde
onderhandelingsronde over het EU-VS Vrijhandelsverdrag van start. De onbekendheid van deze
ingrijpende gebeurtenis is geen toeval. Politici willen namelijk niet dat u hier zicht op heeft - laat
staan dat u zich er mee bemoeit.
Door Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, is politici opgedragen steeds te herhalen
dat het beoogde verdrag 'groei en arbeidsplaatsen oplevert', en dat bezwaren ertegen - wat die
ook maar mogen zijn - , 'ongegrond' zijn. Barroso gaf onze politieke managers deze boodschap op
vrijdag 22 november jongstleden - toen zij werden geïnstrueerd over het 'communiceren' van het
vrijhandelsverdrag.
Ondertussen blijven alle daadwerkelijke afspraken geheim. We kunnen op geen enkele manier
controleren of onze bezwaren inderdaad 'ongegrond' zijn. Net als met EU-regelgeving is het met
dit verdrag: hoe minder er over gesproken wordt, hoe beter. Wanneer politici en bureaucraten in
de schaduw hun plannen kunnen voortzetten en ze naar buiten toe rookgordijnen kunnen
optrekken over 'win-win situaties', hebben die plannen de meeste kans van slagen.
Want geen enkele bevolking die haar democratische rechten serieus neemt zou de implicaties van
een vrijhandelsverdrag zomaar accepteren. Daarom zou geen enkele bevolking de huidige
geheimhouding moeten tolereren. Het veelomvattende vrijhandelsverdrag dat nu wordt opgetuigd
behoort onderwerp te zijn van een voortdurend publiek debat.
Koest
In februari van dit jaar begonnen de onderhandelingen voor het verdrag - toen Barack Obama er
in zijn State of the Union voor pleitte. De volgende dag meldde Barroso al enthousiast dat een
dergelijk verdrag er inderdaad zou komen.
Waar deze Barroso het gezag vandaan haalt om zulks namens ons aan te kondigen?
De brutaliteit om dit te beslissen ontleent hij aan het, na het 'nee' van de Nederlandse bevolking
alsnog doorgezette, Europese grondwettelijk verdrag. De Europese Commissie heeft daarin de
bevoegdheid gekregen om in naam van de EU handelsverdragen te sluiten. En ja, geheel in
EU-stijl wordt een schijnbaar onschuldige competentie direct tot in het uiterste opgerekt: geen
bilaterale coördinatie met een buurland, geen onderlinge afstemming over frisdranken of
bananen, maar niets minder dan een alomvattende handelsunie met de Verenigde Staten.
De Europese Commissie kondigt de overeenkomst op haar website al vol trots aan als 'the biggest
trade deal in the world'. Als de bevolkingen koest worden gehouden staat niets eraan in de weg
dat de overeenkomst eind 2014 wordt gesloten.
Het beoogde vrijhandelsverdrag tussen de EU en de VS heeft tot doel de handel te
vergemakkelijken. In de praktijk betekent dit, precies zoals in de 'interne markt' die de EU heeft
afgedwongen, dat staatssteun zal moeten verdwijnen en dat wetgeving zal moeten harmoniseren.
Wellicht goed voor de handel - maar dergelijke afbouw van staatssteun en harmonisatie van
wetgeving zijn niet onomstreden. Ze vormen geen door iedereen, altijd en in alle omstandigheden
gewenst beleid. Want zijn er niet tal van terreinen van het leven waarin efficiëntie niet het
dragende motief is?
Neem de biologische veeteelt - die zou zonder staatssteun niet kunnen overleven. Die prachtige
landelijke taferelen, die glooiende heuvels met wuivende zonnebloemen en graanpluimen, die
dorpjes met kleine boerderijen, waar wij zo graag vakantie vieren of doorheen trekken - ze
zouden zonder staatssteun gemakkelijk kunnen verdwijnen vanwege gebrek aan concurrerend
vermogen met de bio-industrie.
Afrojack
De Europese landen hebben bovendien verschillende economieën en daardoor verschillende,
dikwijls tegengestelde, belangen. Door dit verdrag zal één lijn getrokken moeten worden, ook al
zijn de belangen en wensen totaal verschillend. Frankrijk wil een uitzondering voor de
audiovisuele industrie ter bescherming van zijn nationale films en muziek. Het land is bang om op
dat gebied overspoeld te worden door Hollywood. Nederland heeft minder problemen met
wederzijdse openstelling - onder meer vanwege hippe nederpopsterren als Afrojack en Eva
Simons, die een grote afzetmarkt hebben in de Verenigde Staten.
Daarnaast de harmonisatie. Wie vrijhandel bedrijft moet helderheid hebben over de standaarden
waaraan producten moeten voldoen. Wat zijn bijvoorbeeld de veiligheidsnormen voor - zeg -
genetische modificatie? In Amerika wordt daarover anders gedacht dan in Europa. Betekent dit
dat wij onze standaarden aan de Amerikanen moeten aanpassen? Of zij zich aan ons?
Het zijn open vragen die een politieke keuze vergen waar we het uiteindelijk wel of niet mee eens
kunnen zijn. En ook daarvoor geldt weer: niet alles wat goed is voor het ene Europese land is ook
goed voor het andere. Toch is een one size fits all - dwangbuis het onvermijdelijke gevolg van de
harmonisatie die een vrijhandelsverdrag zou kunnen vereisen. Kortom: een vrijhandelsverdrag
bedreigt de cultuur en de zelfbeschikking van de sluitende partijen.
Eenmaal opgetuigd, kan de reikwijdte van het verdrag door jurisprudentie bovendien
gemakkelijk worden uitgebouwd. Het Europese Hof van Justitie heeft in enkele jaren de macht
van de EU in extreme mate opgerekt; en er is geen enkele reden om aan te nemen dat een
rechtsprekende instantie van het vrijhandelsverdrag meer terughoudendheid zal betrachten.
Planeet-vriendelijk
Sterker nog, ervaringen met arbitragemechanismen uit handelsverdragen wijzen in de richting
van bijkomende problemen. Moderne handelsverdragen tussen staten geven investeerders - dus:
private partijen - een klachtrecht. Een dergelijk klachtrecht schijnt ook onderdeel uit te maken
van de gesprekken tussen de VS en de EU. Anders blijven investeerders weg, zo houdt de
Europese Commissie ons voor.
Maar de gevolgen kunnen enorm zijn. Bedrijven zijn in staat miljoenenclaims in te dienen als
nieuwe wetgeving - bijvoorbeeld over groene energie of milieunormen - hen niet zint. Binnen de
EU gebeurt dat nu al - het Zweedse energiebedrijf Vattenfall klaagde onlangs bijvoorbeeld
Duitsland aan vanwege zijn streven naar planeet-vriendelijke stroom.
Als dergelijke claims doorzetten wordt democratische besluitvorming onmogelijk. Een handvol
ongekozen, anonieme pseudorechters krijgt dan een nagenoeg onbeperkte macht op basis van
brede, vage, in zalvende algemeenheden opgetuigde verdragsbepalingen.
Politicide
Ernstige zorgen zijn dus op hun plaats. En het is des te schokkender dat wij niets weten over de
voorstellen die komende week ter tafel zullen komen. Niets! Alles aan de onderhandelingen blijft
geheim: het onderhandelingsmandaat van de Europese Commissie, de standpunten van lidstaten,
de conceptteksten, de reikwijdte van de conflictbeslechtingsprocedure - geen enkel document is
openbaar.
En nogmaals: dat is geen toeval. We leven in een tijd van politicide. De democratische politiek
wordt langzaam afgeschaft ten gunste van technocratisch-utilitair beleid. Burgers die inspraak
willen zijn maar lastig. Het onderhandelingsproces van het vrijhandelsverdrag maakt duidelijk
hoe diep de minachting van onze politici voor democratie en soevereiniteit daadwerkelijk is. Ze
zouden de bevolkingen van de nationale staten moeten vertegenwoordigen - maar ze zetten die
juist steeds verder buiten spel.
Dit door Thierry Baudet en Bastiaan Rijpkema geschreven artikel verscheen ook in NRC
januari 2014